R

Přinášíme vám slovníček nejčastěji používaných pojmů, které by vás v souvislosti s investováním a podnikáním mohly zajímat.

Zobrazeno 1 - 16 z 16
  • R&W

    Representations and Warranties – Prohlášení a záruky prodávajícího. Klíčová věc při prodeji firmy. Při vstupu investora se běžně používají R/W jako náhražka za chybějící podrobné due diligence. Tip: při prodeji firmy je velmi vhodné do R/W dát, že ze záruk se explicitně vylučují všechny věci, které investor při due diligence viděl, resp. byly v data roomu.

  • Rabat

    Předem sjednaná srážka (sleva) z ceny poskytovaná dodavatelem odběrateli (obvykle vyjádřená v procentech z ceny).

  • Ready-made společnost

    Ready-made společnost je taková společnost, která je připravena k okamžitému odkupu. Pokud se podnikatel nechce sám pouštět do administrativy a obíhání úřadů při zakládání vlastního podnikání, může využít možnosti nákupu připravené firmy. Nakoupit lze společnost s ručením omezeným, akciovou společnost, či např. evropskou společnost.

  • Reciprocita

    Vzájemnost. V obchodním případě se jedná o vzájemné plnění závazků, ve kterém má služba na obou stranách stejnou finanční hodnotu.

  • Refinancování

    Odkoupení podílu investora jiným investorem soukromého kapitálu. Tento způsob se využívá také, pokud není možné nabídnout podíl na burze.

  • Relativní obchod

    Závazkový vztah, jehož obchodní povaha je vázána na určité podmínky. Při splnění těchto podmínek je vztah posuzován jako obchod (tj. v režimu obchodního práva), v opačném případě jako neobchod (tj. v režimu občanského práva). Onou podmínkou je obvykle typ smluvních stran (podnikatelé, nepodnikatelé). Příkladem může být kupní smlouva, která je-li uzavírána mezi podnikateli a týká se jejich podnikatelské činnosti, je považována za obchod. Je-li uzavírána mezi občanem nepodnikatelem a prodejcem podnikatelem, nebo mezi dvěma nepodnikateli, pak se jedná o neobchod.

  • Revenue recognition

    Do MRR se nezapočítá celá vydaná faktura na dalších 12 měsíců předplatného, ale pouze část, vztahující se k danému měsíci (jinak je chyba nejen v metrice, ale i v účetnictví).

  • Rizikový kapitál

    Vklad prostředků do základního kapitálu veřejně neobchodovatelného podniku, který má sloužit k rozjedu jeho podnikatelské činnosti. Často se jedná o podniky s vysokým inovačním a růstovým potenciálem, které jsou ale zároveň vysoce rizikové.

  • Rizikový kapitál

    Vklad prostředků do základního kapitálu veřejně neobchodovatelného podniku, který má sloužit k rozjedu jeho podnikatelské činnosti. Často se jedná o podniky s vysokým inovačním a růstovým potenciálem, které jsou ale zároveň vysoce rizikové.

  • ROFR

    Neboli Right Of First Refusal. Většinou mají všichni akcionáři mezi sebou. Aneb najdu-li si na své akcie kupce, musím nejdřív za stejných podmínek nabídnout akcie ostatním společníkům.

  • Rovnoměrné odpisování

    Takové odpisování, při kterém jsou odpisy ve všech obdobích stejné (výjimkou mohou hraniční období).

  • Ručení

    Povinnost uspokojit pohledávku věřitele v případě, že tak neučiní dlužník. Ručení je zajišťovacím vztahem nikoli mezi dlužníkem a věřitelem, ale mezi věřitelem a třetí osobou – ručitelem.

  • Ručitel

    Osoba, která přebírá, v případě platební neschopnosti klienta, povinnost splácet.

  • Run rate

    Vynásobení příjmů z posledního měsíce dvanácti.

  • Runway

    Znamená, za kolik měsíců jí peníze dojdou. Otázka je, zdali se letadlo vznese, nebo se rozseká na konci vzletové plochy.

  • Růstová fáze

    Startup se v této vývojové fázi již více méně osvědčil, ustálil se mu byznysový model a začíná generovat první větší zisky. Pro získání dalších zákazníků, se produkt/služba inovuje na základě zpětné vazby od stávajících zákazníku a probíhá velká marketingová kampaň. A to je spojeno se snahou získání rizikového kapitálu od větších a tradičnějších Venture kapitálových fondů. V této fázi se také startup rozhoduje, zda zůstane na stávajícím trhu a bude se snažit upevnit svoji pozici, nebo zda bude expandovat na další trhy.


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.