Víte, jak efektivně motivovat tým?

Ve světě, kterému vládnou peníze, je náležitě motivovaný tým na jedné prvních příček, která určuje případný úspěch mladého startupu. Bez podpory týmu totiž samotný zakladatel roztlačí svůj startupový vlak jen velice obtížně.

Peníze až na prvním místě

A jak tedy dostatečně motivovat svůj tým? Zpravidla fungují dvě možnosti, jak dát dohromady ty nejlepší lidi.

První je získat dostatek financí od investorů, abyste si ten nejkvalitnější tým mohli koupit. Peníze totiž mají jednu výhodu. Lidé, včetně těch nejšikovnějších, je následují. A je to logické. Každý člověk musí platit svoje účty a ti, kteří nasbírali dostatek zkušeností v korporátním světě, se těžko budou přesvědčovat, aby se pustili do startupového dobrodružství, pokud nebudou mít jistotou, že mladá firma bude fungovat déle než pár měsíců.


Tato první možnost má ale taky jednu velkou nevýhodu. Pokud zakladatel nebude schopen zajistit financování svého týmu v delším horizontu nebo pokud peníze dojdou, tým se logicky rozuteče. Nikdo přece nechce pracovat zadarmo. Motivovat tým prostřednictvím peněz má tedy svoje limity. Na druhou stranu, nebudou-li v týmu profesionálové z oboru, autor nápadu si tak kupuje čas a rychlost, tedy faktory, které jsou při rozjezdu startupu velmi cenné.

Nabídnout podíl ve firmě?

Dalším způsobem, jak motivovat svoje lidi, je oslovit klíčové členy týmu a nabídnout jim podíl ve startupu výměnou za dočasné omezení odměny. Svojí prací totiž vytváří reálnou hodnotu, která se v budoucnu zpeněží.

I tato varianta má své klady a zápory. Jedním z plusů je, že vytváří korelaci mezi týmem a jeho výsledky. Pokud pracuje na maximum, výsledky se dostaví, a tím připlují i první peníze od potenciálních zákazníků.

Na druhou stranu – cesta za trvalým úspěchem je zpravidla trnitá a (až na výjimky) dlouhá. Když společníci po několika dlouhých měsících nebo třeba i letech pracují za podíl, mohou snadno ztratit trpělivost kvůli špatným výsledkům a v rámci akcionářské struktury mohou začít dělat problémy. Tato situace nejeden startup ochromí a v některých případech i zlikviduje.

Ideální týmová motivace

Jak tedy tým správně motivovat? Základem je charismatický a vizionářský zakladatel, který není lakomý a je schopen svým nejbližším spolupracovníkům předat podíl na svém nápadu.

Zároveň by měl být schopen navýšit kapitál, aby tým doplnil o ty nejlepší externí spolupracovníky. Nejdůležitějším motivačním faktorem je však hlavně síla myšlenky, které tým skálopevně věří a následuje ji. Tu si za peníze jednoduše nekoupíte.

 

Podívejte se na náš další článek: Co dělat KDYŽ: Tým přestane věřit vizi

Autor: 
Jan Brody

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.