Ve světě, kterému vládnou peníze, je náležitě motivovaný tým na jedné prvních příček, která určuje případný úspěch mladého startupu. Bez podpory týmu totiž samotný zakladatel roztlačí svůj startupový vlak jen velice obtížně.
A jak tedy dostatečně motivovat svůj tým? Zpravidla fungují dvě možnosti, jak dát dohromady ty nejlepší lidi.
První je získat dostatek financí od investorů, abyste si ten nejkvalitnější tým mohli koupit. Peníze totiž mají jednu výhodu. Lidé, včetně těch nejšikovnějších, je následují. A je to logické. Každý člověk musí platit svoje účty a ti, kteří nasbírali dostatek zkušeností v korporátním světě, se těžko budou přesvědčovat, aby se pustili do startupového dobrodružství, pokud nebudou mít jistotou, že mladá firma bude fungovat déle než pár měsíců.
Tato první možnost má ale taky jednu velkou nevýhodu. Pokud zakladatel nebude schopen zajistit financování svého týmu v delším horizontu nebo pokud peníze dojdou, tým se logicky rozuteče. Nikdo přece nechce pracovat zadarmo. Motivovat tým prostřednictvím peněz má tedy svoje limity. Na druhou stranu, nebudou-li v týmu profesionálové z oboru, autor nápadu si tak kupuje čas a rychlost, tedy faktory, které jsou při rozjezdu startupu velmi cenné.
Dalším způsobem, jak motivovat svoje lidi, je oslovit klíčové členy týmu a nabídnout jim podíl ve startupu výměnou za dočasné omezení odměny. Svojí prací totiž vytváří reálnou hodnotu, která se v budoucnu zpeněží.
I tato varianta má své klady a zápory. Jedním z plusů je, že vytváří korelaci mezi týmem a jeho výsledky. Pokud pracuje na maximum, výsledky se dostaví, a tím připlují i první peníze od potenciálních zákazníků.
Na druhou stranu – cesta za trvalým úspěchem je zpravidla trnitá a (až na výjimky) dlouhá. Když společníci po několika dlouhých měsících nebo třeba i letech pracují za podíl, mohou snadno ztratit trpělivost kvůli špatným výsledkům a v rámci akcionářské struktury mohou začít dělat problémy. Tato situace nejeden startup ochromí a v některých případech i zlikviduje.
Jak tedy tým správně motivovat? Základem je charismatický a vizionářský zakladatel, který není lakomý a je schopen svým nejbližším spolupracovníkům předat podíl na svém nápadu.
Zároveň by měl být schopen navýšit kapitál, aby tým doplnil o ty nejlepší externí spolupracovníky. Nejdůležitějším motivačním faktorem je však hlavně síla myšlenky, které tým skálopevně věří a následuje ji. Tu si za peníze jednoduše nekoupíte.