Vize je nejdůležitějším článkem každého začínajícího projektu, ale zároveň také bodem, který se snadno ztrácí ze zřetele. Jak s vizí pracovat, aby ji ctil i tým? A co dělat, když zjistíte, že zmizela?
Abychom si mohli říct, co dělat, když tým přestane věřit vizi, je dobré si i povědět, jak k ní přistupovat. Na samotném počátku by si měl autor se svými lidmi sednout a společně si stanovit společné představy, kam by měl projekt i jeho energie směřovat. Nejlepší je sepsat si veškeré nápady do dokumentu. Vždyť vize firmy je svým způsobem něco jako stanovy, ústava či všeobecně známé desatero.
Na její tvorbě by se mělo podílet co nejvíce lidí z týmu už proto, aby všichni chápali, proč vzniká a kam má vést. Tímto krokem docílíte, že všichni pocítí, jak táhnou za jeden provaz. Ideálně si pak celý dokument vytiskněte a umístěte na takové místo, které bude všem denně na očích.
Rád bych uvedl pár příkladů, které mě zaujaly. V Česku to byl rodinný pivovar Bernard. Na jedné konferenci jsem měl možnost zúčastnit se přednášky zakladatele firmy, pana Bernarda, který uvedl, že všichni zaměstnanci pivovaru tvořili společnou vizi a trvalo jim to celý rok. Zde byla vize opravdu srdcem vznikající společnosti.
Mezi nejsilnější zahraniční ukazatele patří třeba Bill Gates a jeho “počítač do každé domácnosti” nebo Steve Job se svým Applem. Kdyby tito úspěšný muži neměli jasně stanovené vize, nikdy by jejich společnosti nedošly tak daleko.
A co dělat, když tým přestane vizi důvěřovat? Záleží, kdo konkrétně přestává věřit, zda jen pár jednotlivců, nebo obecně celý tým. Pokud se jedná o hromadnou deziluzi, je určitě správné si společně sednout a promluvit si někde mimo kancelář, vyrazit někam do parku, na pivo nebo vyjet do přírody. Je dobré se k vizi vrátit a otevřeně se ptát, co se změnilo, proč již nemají energii a nevěří původně stanovené cestě. Jednoduše se pak ukáže, jak pevné jsou vztahy v týmu, protože klíčem všeho je otevřená komunikace. Pokud se tým shodne, že se vize změnila natolik, že již není platná, pravděpodobně byla stanovena špatně. Proto by její tvorba neměla být otázka jednoho dne, ale dlouhodobější proces, který potvrdí nebo vyvrátí směřování firmy.
Pokud se bude jednat jen o pár jedinců, kteří se již s vizí neztotožňují, proberte to společně a znovu rozklíčujte, co se u nich změnilo. Každý procházíme různými životními fázemi a stává se, že se cesty a priority rozcházejí. Primární však zůstává zakladatel a tvůrce prvotní vize, který by měl být natolik silný a měl by umět rozpoznat, kdy jsou argumenty správné, nebo kdy už cesta nekoresponduje s jeho přesvědčením.
V rámci těchto debat se zaměřte na kroky, které povedou k původnímu směru, jinak vám hrozí rozpad celého týmu. Pokud nevíte, co dál, je to varovný signál k zamyšlení se nad uzavřením projektu. Některá opatření mohou samozřejmě bolet, například přerušení práce na nové sekci či segmentu, ale pokud vás tato změna vrátí na původní kolej, posune vás to ve výsledku mnohem dále.
Na závěr mohu zmínit jediné: nepodceňujte vize. Většinou je tým zahlcen denním provozem a agendou, že se stanovený cíl časem posune do jiné formy, než se původně očekávalo.