Co dělat KDYŽ: Tým přestane věřit vizi

Vize je nejdůležitějším článkem každého začínajícího projektu, ale zároveň také bodem, který se snadno ztrácí ze zřetele. Jak s vizí pracovat, aby ji ctil i tým? A co dělat, když zjistíte, že zmizela?

Společný cíl

Abychom si mohli říct, co dělat, když tým přestane věřit vizi, je dobré si i povědět, jak k ní přistupovat. Na samotném počátku by si měl autor se svými lidmi sednout a společně si stanovit společné představy, kam by měl projekt i jeho energie směřovat. Nejlepší je sepsat si veškeré nápady do dokumentu. Vždyť vize firmy je svým způsobem něco jako stanovy, ústava či všeobecně známé desatero.

Na její tvorbě by se mělo podílet co nejvíce lidí z týmu už proto, aby všichni chápali, proč vzniká a kam má vést. Tímto krokem docílíte, že všichni pocítí, jak táhnou za jeden provaz. Ideálně si pak celý dokument vytiskněte a umístěte na takové místo, které bude všem denně na očích.

Rád bych uvedl pár příkladů, které mě zaujaly. V Česku to byl rodinný pivovar Bernard. Na jedné konferenci jsem měl možnost zúčastnit se přednášky zakladatele firmy, pana Bernarda, který uvedl, že všichni zaměstnanci pivovaru tvořili společnou vizi a trvalo jim to celý rok. Zde byla vize opravdu srdcem vznikající společnosti.

Mezi nejsilnější zahraniční ukazatele patří třeba Bill Gates a jeho “počítač do každé domácnosti” nebo Steve Job se svým Applem. Kdyby tito úspěšný muži neměli jasně stanovené vize, nikdy by jejich společnosti nedošly tak daleko.

Když vize mizí

A co dělat, když tým přestane vizi důvěřovat? Záleží, kdo konkrétně přestává věřit, zda jen pár jednotlivců, nebo obecně celý tým. Pokud se jedná o hromadnou deziluzi, je určitě správné si společně sednout a promluvit si někde mimo kancelář, vyrazit někam do parku, na pivo nebo vyjet do přírody. Je dobré se k vizi vrátit a otevřeně se ptát, co se změnilo, proč již nemají energii a nevěří původně stanovené cestě. Jednoduše se pak ukáže, jak pevné jsou vztahy v týmu, protože klíčem všeho je otevřená komunikace. Pokud se tým shodne, že se vize změnila natolik, že již není platná, pravděpodobně byla stanovena špatně. Proto by její tvorba neměla být otázka jednoho dne, ale dlouhodobější proces, který potvrdí nebo vyvrátí směřování firmy.

Pokud se bude jednat jen o pár jedinců, kteří se již s vizí neztotožňují, proberte to společně a znovu rozklíčujte, co se u nich změnilo. Každý procházíme různými životními fázemi a stává se, že se cesty a priority rozcházejí. Primární však zůstává zakladatel a tvůrce prvotní vize, který by měl být natolik silný a měl by umět rozpoznat, kdy jsou argumenty správné, nebo kdy už cesta nekoresponduje s jeho přesvědčením.

Návrat ke kořenům

V rámci těchto debat se zaměřte na kroky, které povedou k původnímu směru, jinak vám hrozí rozpad celého týmu. Pokud nevíte, co dál, je to varovný signál k zamyšlení se nad uzavřením projektu. Některá opatření mohou samozřejmě bolet, například přerušení práce na nové sekci či segmentu, ale pokud vás tato změna vrátí na původní kolej, posune vás to ve výsledku mnohem dále.



Na závěr mohu zmínit jediné: nepodceňujte vize. Většinou je tým zahlcen denním provozem a agendou, že se stanovený cíl časem posune do jiné formy, než se původně očekávalo.

 

 

PŘEČTĚTE SI NÁŠ DALŠÍ ČLÁNEK: CO DĚLAT KDYŽ: PROJEKTU ZAČÍNAJÍ DOCHÁZET PENÍZE

 

Autor: 
Jakub Domitra

Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman
Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
Haštalská 1072/6
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

© 2010 - 2020 Genesis Invest s.r.o.