Šaty dělají člověka. A ten uzavírá dealy

„Je to tak, třebaže to je k nevíře, že jeden přehmat ve skříni vyvolá dojem šejdíře. Holt je to pravda odvěká – šaty i dnes dělaj člověka“, tak by mohl znít zmodernizovaný text známé písničky od Voskovce a Wericha. Co si tedy obléct, když vás čeká opravdu důležitá schůzka s investorem, chcete působit důvěryhodně s cílem zaujmout a ideálně uzavřít obchod? 

saty-delaji-cloveka-a-ten-dela-dealy

První dojem – polovina (ne)úspěchu

Představte si schůzku s investorem jako první rande. Oba se vidíte poprvé a nic moc o sobě nevíte. Bude vám více imponovat potenciální protějšek, který na vaše první setkání dorazí ve pomačkaném nesourodém oblečení, nebo vkusně oblečený gentleman? Odpověď je jasná. Když tedy přijdete představit svůj nápad v otrhaných džínách (i kdyby byly z butiku v Pařížské), moc obchodů asi neuzavřete.

Jděte s kůží na trh. Ale zbytečně ji neodhalujte

Čím se tedy řídit ve chvíli, když stojíte před šatní skříní a přemýšlíte, co si na jednání obléct? Není to nic složitého. Stačí jen respektovat firemní kulturu. Jestli netušíte, jaké oblečení je standardem u vašeho investora, nezoufejte. S jednoduchými elegantními kousky ve smart casual stylu, případně formálnějším business casualu, nemůžete šlápnout vedle.

 

Mýtus, nebo pravda? Smart casual desatero 

1) Na obchodní jednání musím mít oblek nebo kostýmek

Můžete, ale nemusíte být zas tolik vážní. Muži si mohou na neformální jednání obléct třeba polo tričko a chino kalhoty. Ženy mohou sáhnout po pouzdrovkách, vypasovaném sáčku, elegantním svetříku, jednobarevné blůze a sukni nebo společenských kalhotách. Důležité je, aby celý outfit působil vyváženě a sjednoceně.

2) Když zapomenu kravatu doma, nic se nestane

Je to pravda. Na pracovní schůzce po vás kravatu nikdo vyžadovat nebude, stačí kvalitní košile s rozhalenkou. Oblek ale můžete skvěle doplnit třeba originálním dřevěným motýlkem. 

3) Ženy si mohou dovolit elegantní balerínky

Proč ne! Nemusíte se vždycky trápit v lodičkách. Na obchodní schůzku můžete vyrazit i ve vkusných jednobarevných balerínkách, vždyť to jsou stejně lodičky bez podpatku. Pokud v botníku najdete elegantní otevřené boty, které vám k outfitu padnou, také se jich nebojte. Kvalitní obuv by měli zvolit i muži. Hodí se polobotky, mokasíny nebo oxfordky.

4) A co džíny?

Ano, ale…někdo zkrátka džíny za vhodné oblečení na jednání považovat nebude. Jestli s nimi nemá investor ve firmě problém, jděte do nich, ale v žádném případě nevytahujte ze skříně módní rifle s dírami, vyšisované ani volné kousky. Raději zvolte černé slim kalhoty, to už je větší sázka na jistotu.

5) Černá klasika, ale nebojte se i barev

Černá barva je elegantní, nadčasová a pro prostředí byznysu jako stvořená. Rozhodně je ale dobré černý outfit něčím ozvláštnit. Košilí, šátkem nebo zajímavým doplňkem, třeba v korálové barvě, která je letos trendy. Nechcete vypadat jako na pohřeb? Vyzkoušejte další barvy: hnědou, tmavě modrou, šedou nebo béžovou, zkrátka neutrální tóny, které se dají snadno kombinovat. Můžete si také ještě si pohrát s doplňky – kvalitní kabelka, taška nebo hodinky vytáhnou váš vzhled o level výš. Budete mít velkou výhodu, pokud se aspoň trochu vyznáte v barevné typologii, protože hned poznáte, co vám sedí.

6) Když je horko, stačí šaty bez silonek 

Může být. K sukni nebo šatům není v letních horkých dnech bezpodmínečně nutné nosit punčocháče nebo punčochy. Když už si ale dámy silonky vezmou, tak v tělové nebo černé barvě a rozhodně ne s výrazným vzorkem. I pánové by si ale měli dát pozor a obléct si vysoké kvalitní ponožky, které skryjí lýtka, i když si při sezení ležérně přehodí nohu přes nohu.

7) Košile na míru je drahá

To je čirý mýtus. Košili na míru, která vám bude sedět jako ulitá a bude vypadat dlouho dobře, vám v krejčovství ušijí už za 2000 korun. Navíc se skvěle hodí pro formální i uvolněnější příležitosti. Není to zas taková investice, co říkáte?

8) V second handech nejde sehnat hezké oblečení

Opět nesmysl. Kvalitní značkové oblečení se dá v second handech nebo na různých SWAPech sehnat za hubičku. A mnohdy ještě s visačkou. Recyklací oblečení navíc vědomě šetříte naši planetu.

9) Sportovní oblečení je tabu

3x ano! Sportovnímu oblečení se neříká “sportovní” jen tak pro nic za nic. Přestože jsou schůzky někdy docela adrenalin, vezměte si tenisky nebo funkční tričko z merino vlny radši na výlet do přírody.

10) Výstřihy a krátké šaty nechte na party 

Je to tak. Oblečení ani líčení by rozhodně nemělo být nijak vyzývavé. Investora totiž nezajímá váš body tuning nebo dmoucí výstřih, ale váš projekt. Existuje ale pár výjimečných situací, kdy se nemusíte bát se trochu odvázat a vyjádřit svůj názor. Těmi jsou třeba startupy v oblasti módy či umění.

 

Někdy to s investorem nemusí vyjít na poprvé a je třeba si chvíli počkat, než potkáte někoho, s kým to klapne. Skvělým řešením finanční podpory začínajícího projektu může být i crowdfunding – podívejte se na článek, který jsme o této možnosti financování sepsali. Na našem blogu najdete taky mnoho dalších zajímavých textů o investicích, startupech a podnikání.

 
 
Autor: 
Alena Barnová

Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman
Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
Haštalská 1072/6
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

© 2010 - 2020 Genesis Invest s.r.o.