„Je to tak, třebaže to je k nevíře, že jeden přehmat ve skříni vyvolá dojem šejdíře. Holt je to pravda odvěká – šaty i dnes dělaj člověka“, tak by mohl znít zmodernizovaný text známé písničky od Voskovce a Wericha. Co si tedy obléct, když vás čeká opravdu důležitá schůzka s investorem, chcete působit důvěryhodně s cílem zaujmout a ideálně uzavřít obchod?
Představte si schůzku s investorem jako první rande. Oba se vidíte poprvé a nic moc o sobě nevíte. Bude vám více imponovat potenciální protějšek, který na vaše první setkání dorazí ve pomačkaném nesourodém oblečení, nebo vkusně oblečený gentleman? Odpověď je jasná. Když tedy přijdete představit svůj nápad v otrhaných džínách (i kdyby byly z butiku v Pařížské), moc obchodů asi neuzavřete.
Čím se tedy řídit ve chvíli, když stojíte před šatní skříní a přemýšlíte, co si na jednání obléct? Není to nic složitého. Stačí jen respektovat firemní kulturu. Jestli netušíte, jaké oblečení je standardem u vašeho investora, nezoufejte. S jednoduchými elegantními kousky ve smart casual stylu, případně formálnějším business casualu, nemůžete šlápnout vedle.
Můžete, ale nemusíte být zas tolik vážní. Muži si mohou na neformální jednání obléct třeba polo tričko a chino kalhoty. Ženy mohou sáhnout po pouzdrovkách, vypasovaném sáčku, elegantním svetříku, jednobarevné blůze a sukni nebo společenských kalhotách. Důležité je, aby celý outfit působil vyváženě a sjednoceně.
Je to pravda. Na pracovní schůzce po vás kravatu nikdo vyžadovat nebude, stačí kvalitní košile s rozhalenkou. Oblek ale můžete skvěle doplnit třeba originálním dřevěným motýlkem.
Proč ne! Nemusíte se vždycky trápit v lodičkách. Na obchodní schůzku můžete vyrazit i ve vkusných jednobarevných balerínkách, vždyť to jsou stejně lodičky bez podpatku. Pokud v botníku najdete elegantní otevřené boty, které vám k outfitu padnou, také se jich nebojte. Kvalitní obuv by měli zvolit i muži. Hodí se polobotky, mokasíny nebo oxfordky.
Ano, ale…někdo zkrátka džíny za vhodné oblečení na jednání považovat nebude. Jestli s nimi nemá investor ve firmě problém, jděte do nich, ale v žádném případě nevytahujte ze skříně módní rifle s dírami, vyšisované ani volné kousky. Raději zvolte černé slim kalhoty, to už je větší sázka na jistotu.
Černá barva je elegantní, nadčasová a pro prostředí byznysu jako stvořená. Rozhodně je ale dobré černý outfit něčím ozvláštnit. Košilí, šátkem nebo zajímavým doplňkem, třeba v korálové barvě, která je letos trendy. Nechcete vypadat jako na pohřeb? Vyzkoušejte další barvy: hnědou, tmavě modrou, šedou nebo béžovou, zkrátka neutrální tóny, které se dají snadno kombinovat. Můžete si také ještě si pohrát s doplňky – kvalitní kabelka, taška nebo hodinky vytáhnou váš vzhled o level výš. Budete mít velkou výhodu, pokud se aspoň trochu vyznáte v barevné typologii, protože hned poznáte, co vám sedí.
Může být. K sukni nebo šatům není v letních horkých dnech bezpodmínečně nutné nosit punčocháče nebo punčochy. Když už si ale dámy silonky vezmou, tak v tělové nebo černé barvě a rozhodně ne s výrazným vzorkem. I pánové by si ale měli dát pozor a obléct si vysoké kvalitní ponožky, které skryjí lýtka, i když si při sezení ležérně přehodí nohu přes nohu.
To je čirý mýtus. Košili na míru, která vám bude sedět jako ulitá a bude vypadat dlouho dobře, vám v krejčovství ušijí už za 2000 korun. Navíc se skvěle hodí pro formální i uvolněnější příležitosti. Není to zas taková investice, co říkáte?
Opět nesmysl. Kvalitní značkové oblečení se dá v second handech nebo na různých SWAPech sehnat za hubičku. A mnohdy ještě s visačkou. Recyklací oblečení navíc vědomě šetříte naši planetu.
3x ano! Sportovnímu oblečení se neříká “sportovní” jen tak pro nic za nic. Přestože jsou schůzky někdy docela adrenalin, vezměte si tenisky nebo funkční tričko z merino vlny radši na výlet do přírody.
Je to tak. Oblečení ani líčení by rozhodně nemělo být nijak vyzývavé. Investora totiž nezajímá váš body tuning nebo dmoucí výstřih, ale váš projekt. Existuje ale pár výjimečných situací, kdy se nemusíte bát se trochu odvázat a vyjádřit svůj názor. Těmi jsou třeba startupy v oblasti módy či umění.
Někdy to s investorem nemusí vyjít na poprvé a je třeba si chvíli počkat, než potkáte někoho, s kým to klapne. Skvělým řešením finanční podpory začínajícího projektu může být i crowdfunding – podívejte se na článek, který jsme o této možnosti financování sepsali. Na našem blogu najdete taky mnoho dalších zajímavých textů o investicích, startupech a podnikání.