Tento článek chceme věnovat všem, kteří pojem crowdfunding neznají nebo nad ním přemýšlejí jako nad možnou variantou financování svého záměru.
Pojem crowdfunding je spojení dvou slov: crowd, což znamená dav, a funding financování – do češtiny tedy lze přeložit jako “davové financování”. Jeho cílem je nabídnout potenciálním klientům produkt nebo službu, kterou si od vás koupí, a zároveň vám přispějí na rozjezd vašeho projektu. Je to velmi výhodné pro startup, který hledá, jakými způsoby navýšit svou finanční stránku. A na druhou stranu, přispěvatelé sami rozhodují, na kolik je pro ně projekt zajímavý a jestli mají na něj věnovat libovolně vysoký finanční obnos. Sice může výsledek někoho srazit na kolena, pokud máte o svém byznysu vysoké mínění. Ale jak se říká, kdo nezkusí, nevyhraje.
Ve světě funguje několik variant crowdfundingu a neustále vzniká celá řada variací, přičemž tyto jsou nejznámější: odměnový, charitativní, equity (podílový), P2P. Mezi nejslavnější světové zástupce crowdfunding platforem patří kickstarter a indiegogo, u nás to jsou hithit.cz, startovac.cz nebo invester.cz. Právě tyto portály, které fungují jako prostředníci mezi startupem a možným investorem, fungují na odměnovém financování. Navíc plní skvělou funkci, protože projekt prezentující se tak široké populaci si může ověřit, zda je o něj vůbec zájem, nebo musí něco změnit, vylepšit. A těm úspěšným vlastně stačí jen nápad a mohou jednoduše získat finance.
Na některou ze zmíněných platforem vložíte svůj projekt a správně ho “vyšperkujete”. Nestačí tedy jen název a stručný popis, potenciální přispěvatele zajímá také finanční plán, kam získané peníze budou směřovat, jaké máte cíle… No a určitě nesmíte zapomínat na zásady marketingu - každého zaujme motivační vizuálně propracované video s grafy a s pár řádky, protože dnešní zrychlená doba nepřeje sáhodlouhým textům.
Princip crowdfundingu spočívá v tom, že jakožto autor vytvoříte sady odměn v různých cenových kategoriích tak, aby si klienti mohli vybrat tu, která se jim líbí. Samozřejmě je důležité si velmi dobře spočítat marže, čas, náklady a vše ostatní, abyste byli schopni objem zakázek v relativně přijatelném čase zpracovat a zároveň aby vám zbyly dostatečné prostředky na dotažení kampaně do zdárného konce.
Máme tím na mysli třeba rozšíření dílny, otevření nových prostor nebo účast na soutěžích. Lidé, kteří vám přispívají, podporují právě tu vaši myšlenku a zároveň za to budou odměněni.
Už víte, že cílem je získat peníze, tedy investici do podnikání. A investorova odměna může existovat ve dvou variantách.
podílový (equity) crowdfunding - investor získá odměnou podíl ve firmě. To se neprojeví hned, ale v budoucnu si díky ziskům firmy může přijít takříkajíc na své.
dluhový crowdfunding - při této formě drobní investoři fungují podobně jako banka, skládají se vašemu projektu na půjčku a stávají se tak úvěrovými věřiteli.
Na počátku si stanovíte částku, které chcete dosáhnout. Pokud se tak do určité doby nestane, přispěvatelům se jejich příspěvky vrátí.
Naopak – pokud je o váš nápad zájem – můžete přidávat nové odměny a také navyšovat cílovou sumu.
Na internetu naleznete dostatek návodů a informací, jak takovou crowdfundingovou kampaň připravit, abyste oslovili co nejvíce potenciálních přispěvatelů a vybrali požadovanou částku. Nezapomínejte však upozornit svou komunitu. Dejte jim vědět s předstihem, že připravujete tuto akci a postupně je zásobte novinkami ze svého tábora.
Při spuštění rozešlete informace do éteru, aby se o vašem záměru dozvědělo co nejvíce lidí. Často se totiž stává, že autor vypíše kampaň a čeká, že prostředky přiletí na účet bez práce, což je naivní očekávání. Soustřeďte se na to, aby se v prvních třech dnech vybralo co nejvíce peněz, protože díky tomu se kampaň dostane do povědomí lidí rychleji. Ideální je se domluvit předem s pár přáteli, známými či kolegy, aby vás na startu podpořili.