Crowdfunding jako možnost financování projektu

Tento článek chceme věnovat všem, kteří pojem crowdfunding neznají nebo nad ním přemýšlejí jako nad možnou variantou financování svého záměru.

Pojem crowdfunding je spojení dvou slov: crowd, což znamená dav, a funding financování – do češtiny tedy lze přeložit jako “davové financování”. Jeho cílem je nabídnout potenciálním klientům produkt nebo službu, kterou si od vás koupí, a zároveň vám přispějí na rozjezd vašeho projektu.

Ve světě funguje několik variant crowdfundingu a neustále vzniká celá řada variací, přičemž tyto jsou nejznámější: odměnový, charitativní, equity (podílový), P2P…  Mezi nejslavnější světové zástupce patří kickstarter a indiegogo, u nás to jsou hithit.cz, startovac.cz nebo invester.cz. Právě tyto portály fungují na odměnovém financování.

Jeho princip spočívá v tom, že jakožto autor vytvoříte sady odměn v různých cenových kategoriích tak, aby si klienti mohli vybrat tu, která se jim líbí. Samozřejmě je důležité si velmi dobře spočítat marže, čas, náklady a vše ostatní, abyste byli schopni objem zakázek v relativně přijatelném čase zpracovat a zároveň aby vám zbyly dostatečné prostředky na dotažení kampaně do zdárného konce.

Máme tím na mysli třeba rozšíření dílny, otevření nových prostor nebo účast na soutěžích. Lidé, kteří vám přispívají, podporují právě tu vaši myšlenku a zároveň za to budou odměněni.

Jak crowdfunding funguje?

Na počátku si stanovíte částku, které chcete dosáhnout. Pokud se tak do určité doby nestane, přispěvatelům se jejich příspěvky vrátí.

Naopak – pokud je o váš nápad zájem – můžete přidávat nové odměny a také navyšovat cílovou sumu.

Na internetu naleznete dostatek návodů a informací, jak takovou crowdfundingovou kampaň připravit, abyste oslovili co nejvíce potenciálních přispěvatelů a vybrali požadovanou částku. Nezapomínejte však upozornit svou komunitu. Dejte jim vědět s předstihem, že připravujete tuto akci a postupně je zásobte novinkami ze svého tábora.

Při spuštění rozešlete informace do éteru, aby se o vašem záměru dozvědělo co nejvíce lidí. Často se totiž stává, že autor vypíše kampaň a čeká, že prostředky přiletí na účet bez práce, což je naivní očekávání. Soustřeďte se na to, aby se v prvních třech dnech vybralo co nejvíce peněz, protože díky tomu se kampaň dostane do povědomí lidí rychleji. Ideální je se domluvit předem s pár přáteli, známými či kolegy, aby vás na startu podpořili.

Hlavní přínosy CROWDFUNDINGu

  • Marketing
  • Noví klienti
  • Získání dostatečného objemu finančních prostředků v krátkém čase
  • Ověření, zda je zájem o váš nápad či produkt
 
 
Autor: 
Jakub Domitra