Filip Major (medailonek) založil platformu Busyman.cz už v roce 2010. Od té doby společně s týmem vytváří místo, kde dochází přehledným a bezpečným způsobem k interakci začínajících podnikatelů, projektů a investorů. Často se potkáváme s dotazy, kdo je vlastně ten "angel", kdo se jím může stát. Právě proto vznikl tento rozhovor, který přiblíží dané téma.
Andělský investor bývá většinou úspěšný člověk, který je připraven podstoupit relativně vysoké riziko a “vsadit” si na něčí talent, technologii, či třeba inovativní řešení, a to nejen své finanční prostředky, ale často třeba i “kus sebe”, svůj čas, svoji energii… Očekává od toho pak určité zhodnocení všeho, co do toho vložil, ale také zadostiučinění, či prostě dobrý pocit, že pomohl uvést na světlo světa něco nového a je zároveň vnímán jako nezbytná složka, bez které by to třeba ani nevzniklo.
Motivace může být jakákoliv. A u každého je to velmi individuální. Někoho ženou kupředu nejnovější trendy a chtíč být u toho. Nechybí potenciál násobného zhodnocení prostředků v případě, že se podaří “sázka na správného koně”, jiného zase zabavení sama sebe a pocit, že ač jsem byl schopen za svoji kariéru vydělat dostatek peněz, tak jsem vlastně nic zlomového nepřinesl a to teď chci napravit!
To bohužel ne.
Od andělského investora jsou určitá očekávání. Z toho důvodu dostává často příležitost být prvním, kdo se do startupů zapojí a vzhledem ke svým dalším přidaným hodnotám dostává také často lepší podmínky, než ti, co se připojí následně (například VC fondy).
(pozn.: lepší podmínky pro prvotní vstup souvisí mimo jiné také s řádově vyšším rizikem).
Obecně se tedy očekává, že se andělský investor stává aktivním parťákem týmu, který za projektem stojí, což je v podstatě kladné pro obě strany.
Ano, zásadní rozdíl může být především v tom, zda chce být investor jako takový ve svých investicích aktivní, či je prostě jen svěřit důvěryhodným subjektům a nemít s tím další spojené starosti.
Další klíčová otázka je schopnost podstoupení rizika a to je u startupů velmi specifická složka, neboť mnohdy investujeme čistě do budoucnosti a do technologií, které jsou natolik unikátní, že není možné předem vyhodnotit jejich úspěšnost, neboť není s čím je srovnat.
(pozn.: v 90% případů ale dochází k tomu, že investoři mají ve svých investičních portfoliích mix, kde jsou obsaženy jak pasivní investice, tak i startupy, kde bývá investor aktivní).
Společný prvek bývá ten, že nechceme nechávat své peníze na účtech v bankách, požírat poplatky a inflací a raději je vidíme v něčem, co dává smysl, ať již s rizikem, že to nemusí dopadnout. Když se takové investice můžeme aktivně účastnit, tak je to bonus navíc.
Ano, je. Investování do startupů je dokonce vnímáno jako vysoce rizikové a s tím je třeba počítat. Na úspěšnost startupu má také díky jejich časté ranosti vliv nekonečná spousta citlivých faktorů, včetně toho, že jsou obecně dosti závislé na samotných zakladatelích, kteří na ně mají klíčový a rozhodující vliv.
Z toho důvodu se většinou u vstupu andělského investora musí dbát v prvé řadě na společnou “chemii”, vzájemné nastavení spolupráce a tudíž i schopnost, dohodnout se v situacích, které nemusí být zrovna standardní. Je to tedy nejen o řešení byznysu, ale také lidské roviny.
Vždy také doporučujeme investovat do projektů, které jsou našim klientům blízké a rozumí jejich problematice.
Na naší platformě je přímo charakteristické to, že propojujeme startupy s investory, kteří přinášejí i jinou přidanou hodnotu, než jsou pouze peníze.
Zcela typická situace nastává, kdy se investor (získajíc historicky své prostředky úspěšným působením v daném oboru) interesuje do projektů z prostředí, kde je jako ryba ve vodě a může tak přinést nejen stěžejní kontakty, ale také pomoc ve strategii, celkové podpoře zakladatele a jeho týmu z pozice zkušenějšího. Tím může pak celá spolupráce nabrat úplně jiných rozměrů a dynamiky.
Founder
Tým, kterým se founder obklopuje - “Áčkové projekty je třeba dělat s áčkovými lidmi”
Produkt (originalita / obtíž potenciálně zkopírovat,...)
Znalost daného prostředí / analýza
Podklady a jejich smysluplnost (Business plán, Finanční plán, marketingová strategie, a další.)
Načasování
Měl by zvážit možnosti a prostředky, zkušenosti, které nabízí nejen jako podnikatel, ale také určitý parťák a osobnost. Co by mohl nabídnout startupům a jejich founderům, jaké by ho zajímaly obory, kde by se mohl seberealizovat a posunout tak tým daného startupu zase o pořádný kus dál. A zároveň mít také chtíč naučit se nové věci, jak od samotných startupů i dalších angelů.
Mít chuť, stát se strategickým parťákem.
Napsat nám a společně se pobavit o tom, jaké jsou možnosti nejen na trhu a startup ekosystému, ale také třeba v rámci naší angel komunity Busyman Angel Day.