Jak se stát Angel investorem?

Filip Major (medailonek) založil platformu Busyman.cz už v roce 2010. Od té doby společně s týmem vytváří místo, kde dochází přehledným a bezpečným způsobem k interakci začínajících podnikatelů, projektů a investorů. Často se potkáváme s dotazy, kdo je vlastně ten "angel", kdo se jím může stát. Právě proto vznikl tento rozhovor, který přiblíží dané téma.

Kdo je vlastně Angel investor?

Andělský investor bývá většinou úspěšný člověk, který je připraven podstoupit relativně vysoké riziko a “vsadit” si na něčí talent, technologii, či třeba inovativní řešení, a to nejen své finanční prostředky, ale často třeba i “kus sebe”, svůj čas, svoji energii… Očekává od toho pak určité zhodnocení všeho, co do toho vložil, ale také zadostiučinění, či prostě dobrý pocit, že pomohl uvést na světlo světa něco nového a je zároveň vnímán jako nezbytná složka, bez které by to třeba ani nevzniklo.
 

Proč se někdo rozhodne stát se Andělským investorem?

Motivace může být jakákoliv. A u každého je to velmi individuální. Někoho ženou kupředu nejnovější trendy a chtíč být u toho. Nechybí potenciál násobného zhodnocení prostředků v případě, že se podaří “sázka na správného koně”, jiného zase zabavení sama sebe a pocit, že ač jsem byl schopen za svoji kariéru vydělat dostatek peněz, tak jsem vlastně nic zlomového nepřinesl a to teď chci napravit!

Může být takovým investorem kdokoliv?

To bohužel ne.

Od andělského investora jsou určitá očekávání. Z toho důvodu dostává často příležitost být prvním, kdo se do startupů zapojí a vzhledem ke svým dalším přidaným hodnotám dostává také často lepší podmínky, než ti, co se připojí následně (například VC fondy).

(pozn.: lepší podmínky pro prvotní vstup souvisí mimo jiné také s řádově vyšším rizikem).

Obecně se tedy očekává, že se andělský investor stává aktivním parťákem týmu, který za projektem stojí, což je v podstatě kladné pro obě strany.

  • Investor má možnost si pohlídat správné směrování firmy a bývá přirozeně brán za toho zkušenějšího
  • Má třeba i na odpovědnost finanční, či jiné záležitosti firmy, ve kterých je silný.
  • Mnohdy se také vyjadřuje ke strategickým otázkám, volbě nových členů týmu, či jiných partnerů.

Jaký je rozdíl mezi andělským investorem a investorem jako takovým?

Ano, zásadní rozdíl může být především v tom, zda chce být investor jako takový ve svých investicích aktivní, či je prostě jen svěřit důvěryhodným subjektům a nemít s tím další spojené starosti.

Další klíčová otázka je schopnost podstoupení rizika a to je u startupů velmi specifická složka, neboť mnohdy investujeme čistě do budoucnosti a do technologií, které jsou natolik unikátní, že není možné předem vyhodnotit jejich úspěšnost, neboť není s čím je srovnat.

(pozn.: v 90% případů ale dochází k tomu, že investoři mají ve svých investičních portfoliích mix, kde jsou obsaženy jak pasivní investice, tak i startupy, kde bývá investor aktivní).

Mají nějaký společný prvek?

Společný prvek bývá ten, že nechceme nechávat své peníze na účtech v bankách, požírat poplatky a inflací a raději je vidíme v něčem, co dává smysl, ať již s rizikem, že to nemusí dopadnout. Když se takové investice můžeme aktivně účastnit, tak je to bonus navíc. 

Je investování do startupů rizikové?

Ano, je. Investování do startupů je dokonce vnímáno jako vysoce rizikové a s tím je třeba počítat. Na úspěšnost startupu má také díky jejich časté ranosti vliv nekonečná spousta citlivých faktorů, včetně toho, že jsou obecně dosti závislé na samotných zakladatelích, kteří na ně mají klíčový a rozhodující vliv. 

Z toho důvodu se většinou u vstupu andělského investora musí dbát v prvé řadě na společnou “chemii”, vzájemné nastavení spolupráce a tudíž i schopnost, dohodnout se v situacích, které nemusí být zrovna standardní. Je to tedy nejen o řešení byznysu, ale také lidské roviny. 

Vždy také doporučujeme investovat do projektů, které jsou našim klientům blízké a rozumí jejich problematice.

Čím vším se může andělský investor zapojit, když nepočítáme jen peníze?

Na naší platformě je přímo charakteristické to, že propojujeme startupy s investory, kteří přinášejí i jinou přidanou hodnotu, než jsou pouze peníze.

Zcela typická situace nastává, kdy se investor (získajíc historicky své prostředky úspěšným působením v daném oboru) interesuje do projektů z prostředí, kde je jako ryba ve vodě a může tak přinést nejen stěžejní kontakty, ale také pomoc ve strategii, celkové podpoře zakladatele a jeho týmu z pozice zkušenějšího. Tím může pak celá spolupráce nabrat úplně jiných rozměrů a dynamiky.

Co andělského investora zajímá z pohledu investice do startupů? Seřazeno podle priorit 

  1. Founder 

  2. Tým, kterým se founder obklopuje - “Áčkové projekty je třeba dělat s áčkovými lidmi”

  3. Produkt (originalita / obtíž potenciálně zkopírovat,...)

  4. Znalost daného prostředí / analýza

  5. Podklady a jejich smysluplnost (Business plán, Finanční plán, marketingová strategie, a další.)

  6. Načasování

Co by měl tedy někdo, kdo se chce stát angelem, udělat třeba klidně ještě dnes?

Měl by zvážit možnosti a prostředky, zkušenosti, které nabízí nejen jako podnikatel, ale také určitý parťák a osobnost. Co by mohl nabídnout startupům a jejich founderům, jaké by ho zajímaly obory, kde by se mohl seberealizovat a posunout tak tým daného startupu zase o pořádný kus dál. A zároveň mít také chtíč naučit se nové věci, jak od samotných startupů i dalších angelů.

Mít chuť, stát se strategickým parťákem.

 

Napsat nám a společně se pobavit o tom, jaké jsou možnosti nejen na trhu a startup ekosystému, ale také třeba v rámci naší angel komunity Busyman Angel Day.

 

 

Více o typech angelů najdete v další článku:  Andělský investor a jeho poslání

Rozhovor s Filipem Majorem na Roklen24.cz - Desetiletí startupů a angel investorů pohledem komunity v Busyman.cz

 

 

Autor: 
Alena Barnová

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.