Prostě věděl, že chce svoji firmu a s ničím jiným se nechtěl smířit. Není to příběh třicetiletého snaživce v obleku z výprodeje, ale malého švédského chlapce jménem Ingvar Kamprad. Byznys s nábytkem značky IKEA má kořeny v Ingvarově dětství.
Chytře jako malý kluk nakupoval velké množství zápalek, obyčejných tuctových zápalek, které dokázal díky množstevní slevě prodávat velmi levně a navíc je svým zákazníkům ochotně dovezl na kole. Vše si dokázal spočítat tak, že byl v zisku a postupně na přání svých klientů přidával další drobnosti do svého sortimentu. Rozvážel například tužky, vánoční ozdoby nebo i ryby.
Stále ale neměl dostatečný kapitál, aby si mohl založit vlastní firmu. S tím mu pomohl jeho otec, který mu v sedmnácti daroval určitý obnos. To Ingvara nakoplo a založil si firmu IKEA, podle svých iniciál a prvních písmen farmy a města kde žil. A to vše v roce 1943, v neutrálním Švédsku, zatímco Evropa válčila s Hitlerem.
Než se z projížďky na kole s pár krabičkami sirek stal výnosný byznys s dodávkami nábytku, musel Ingvar přijít nejdříve s rozesíláním objednávkových katalogů. Ty ve čtyřicátých letech zavalily Švédsko, Česko tento byznys poznalo až v devadesátých letech, kdy ho zavalily všemožné formy tohoto k lesu nešetrného kšeftování se vším možným od nábytku po spodní prádlo.
Katalogy zase Ingvara donutily hledat stále nový sortiment, kterým by v každém dalším katalogu mohl nabídnout zákazníkům. A tak po čtyřech letech od založení IKEA zařadil do nabídky i nábytek od místních výrobců. Tato kombinace se ukázala být natolik účinná, že už za tři roky na to - tedy v roce 1951 se vytiskl první katalog samostatně pro nábytek. Brzy se rozhodl podnikat pouze s nábytkem.
Postavil také první showroom, aby lidé měli možnost vidět svoji vysněnou sedačku i na vlastní oči. To se ale nelíbilo konkurenci, která začala cítit nepřítele na obzoru a tak poštvala proti IKEA dodavatele nábytku. Netušili, že nezdolného Ingvara tak jenom posílí, protože se rozhodl vytvářet své vlastní série nábytku. Designové a levnější než od jeho původních dodavatelů. Pod kontrolou tak měl cenu i kvalitu svého zboží. A jeden z jeho zaměstnaců přišel na další nápad – úspora během přepravy. Pokud nábytek posíláte rozložený, tak zabírá méně místa. Zákazníci si rádi své skříně sestaví, pokud budou levnější než od konkurence. Dnes má Ingvar Kamprad stovky prodejen po celém světě a IKEA je synonymem moderního vybavení bytu od příborů až po obrazy.