Co dělat KDYŽ: Máte určit výši podílu investora

Jak určit procentní podíl pro investora ve vašem projektu?

Na toto téma má vliv celá řada proměnných. Jeden z parametrů, na základě kterého lze “vystřelit” zmíněná procenta vůči požadované investici a přínosu potenciálního investora, je uvědomění si hodnoty práce, který jste doposud vytvořili. Ta se dá samozřejmě velice těžko spočítat, pokud nemáte účetní historii, jak je to běžné u fungujících firem (princip násobků EBITDA).

Znejte cenu svého nápadu

Vycházejte z toho, do jaké míry je nosná myšlenka vašeho projektu unikátní a jak je složité a nákladné ji případně replikovat. Dále je zapotřebí zahrnout do výpočtu i úsilí, které jste vy a váš tým vyvinuli až do současnosti. A protože ne vždy zvládnete vše svépomocí, tak musíte přirozeně započítat i případně finanční prostředky, které bylo nutné k některým úkonům vynaložit.

Dalším z parametrů pro stanovení ceny vašeho nápadu jsou například různá strategická partnerství, kterých jste během historie projektu dosáhli. Můžete být v začátcích, ale pokud máte díky kontaktům podporu známého hráče na trhu, na kterého konkurence jen stěží dosáhne, tak i to může mít zásadní váhu pro cenu vašeho nápadu. Dále můžete mít také nějakého významného patrona ve formě osobnosti, společnosti či úřadu, který v něm vidí potenciál a hrdě se k němu hlásí, případně průběžně poskytuje své know-how a podporu.

Investora zajímáte vy i budoucí úspěch

Sečteno podtrženo, pro každý nápad i trh, ve kterém se nacházíte, mohou mít váhu relativně odlišné věci. Je třeba vidět onu unikátnost, které bylo dosaženo, vynaložené úsilí a prostředky a v neposlední řadě vzít v potaz potenciál pro růst a s tím související budoucí hodnotu. Aktuální hodnota většiny projektů, které hledají investora, je totiž velice těžko uchopitelná a záleží především na tom, zda ji investor uvěří, anebo ne.

Investor vstupuje do projektů, od kterých očekává budoucí úspěch a zhodnocení svých prostředků a případně i vlastní aktivity. A to je svým způsobem výhoda pro vás, protože třeba takovou banku by ambice vašeho budoucího úspěchu absolutně nezajímaly.

Najděte s investorem rovnováhu

Je důležité si uvědomit hodnotu sebe sama i svého projektu, ale zároveň při tom zůstat nohama na zemi. Zkuste tedy společně s investorem najít rovnováhu ve vaší společné dohodě. Je přece vždy lepší mít menší kousek z dobrého koláče, než velký kus z žádného.

Zrovna tak ale známe i situace, kde zakladatel projektu předčasně uvolnil příliš vysoké procento za cenu okamžité dohody s investorem, kdy výsledkem byla po čase demotivace, která vyústila ve vnitřní destabilizaci a záhy i pád celé firmy. Vždy byste měli také myslet na to, že bude možná zapotřebí i více koleček financování, a tak musíte mít z čeho odkrajovat a neodevzdat vše hned v počátku.

NEVÍTE, JAK OHODNOTIT SVŮJ NÁPAD? OZVĚTE SE NÁM!

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.