Jak určit procentní podíl pro investora ve vašem projektu?
Na toto téma má vliv celá řada proměnných. Jeden z parametrů, na základě kterého lze “vystřelit” zmíněná procenta vůči požadované investici a přínosu potenciálního investora, je uvědomění si hodnoty práce, který jste doposud vytvořili. Ta se dá samozřejmě velice těžko spočítat, pokud nemáte účetní historii, jak je to běžné u fungujících firem (princip násobků EBITDA).
Vycházejte z toho, do jaké míry je nosná myšlenka vašeho projektu unikátní a jak je složité a nákladné ji případně replikovat. Dále je zapotřebí zahrnout do výpočtu i úsilí, které jste vy a váš tým vyvinuli až do současnosti. A protože ne vždy zvládnete vše svépomocí, tak musíte přirozeně započítat i případně finanční prostředky, které bylo nutné k některým úkonům vynaložit.
Dalším z parametrů pro stanovení ceny vašeho nápadu jsou například různá strategická partnerství, kterých jste během historie projektu dosáhli. Můžete být v začátcích, ale pokud máte díky kontaktům podporu známého hráče na trhu, na kterého konkurence jen stěží dosáhne, tak i to může mít zásadní váhu pro cenu vašeho nápadu. Dále můžete mít také nějakého významného patrona ve formě osobnosti, společnosti či úřadu, který v něm vidí potenciál a hrdě se k němu hlásí, případně průběžně poskytuje své know-how a podporu.
Sečteno podtrženo, pro každý nápad i trh, ve kterém se nacházíte, mohou mít váhu relativně odlišné věci. Je třeba vidět onu unikátnost, které bylo dosaženo, vynaložené úsilí a prostředky a v neposlední řadě vzít v potaz potenciál pro růst a s tím související budoucí hodnotu. Aktuální hodnota většiny projektů, které hledají investora, je totiž velice těžko uchopitelná a záleží především na tom, zda ji investor uvěří, anebo ne.
Investor vstupuje do projektů, od kterých očekává budoucí úspěch a zhodnocení svých prostředků a případně i vlastní aktivity. A to je svým způsobem výhoda pro vás, protože třeba takovou banku by ambice vašeho budoucího úspěchu absolutně nezajímaly.
Je důležité si uvědomit hodnotu sebe sama i svého projektu, ale zároveň při tom zůstat nohama na zemi. Zkuste tedy společně s investorem najít rovnováhu ve vaší společné dohodě. Je přece vždy lepší mít menší kousek z dobrého koláče, než velký kus z žádného.
Zrovna tak ale známe i situace, kde zakladatel projektu předčasně uvolnil příliš vysoké procento za cenu okamžité dohody s investorem, kdy výsledkem byla po čase demotivace, která vyústila ve vnitřní destabilizaci a záhy i pád celé firmy. Vždy byste měli také myslet na to, že bude možná zapotřebí i více koleček financování, a tak musíte mít z čeho odkrajovat a neodevzdat vše hned v počátku.