Rozhovor: Zeptali jsme se odborníků přímo z byznysu, jak vidí tohle turbulentní období a co bude dál

Svět se nezastavil! To je "fakt" a názor, který spojuje několik expertů a profesionálů přímo z byznysu. Ti jsou zapojeni v programu BYZNYS RESTART a my jsme se jich zeptali na 7 stejných otázek a chtěli jsme znát jejich názor, jak se staví k období “Covid” vs. fungování firem a jejich dalším krokům, co se změní a zda vidí vůbec nějaká pozitiva. Přečtěte si odpovědi a jak nad tím přemýšlí Matúš KARAFFA (dále Matúš), spoluzakladatel, manažer, ex-CEO Feedo.cz (ČR,SK,PL), Pavel NÝČ (dále Pavel), spoluzakladatel, manažer, ex-ředitel Neoluxor a Zdeněk HAŠEK (dále Zdeněk), senior marketingový a prodejní profesionál, školitel a lektor. Všichni tři pánové jsou také členy našeho Busyman Angel Clubu

 

Nastartujte svůj byznys. Až se krize přežene, budete připraveni!




Co pro vás znamená pomoc potřebným?

Matúš: Pre Mňa je to poskytnutie niečoho čo mám a viem/chcem sa toho vzdať (v tomto prípade znalosti, skúsenosti, ...) niekomu kto to momentálne potrebuje a ja verím, že to správne využije a že ho to posunie ďalej.

Pavel: Jsem zastánce osobní zodpovědnosti. Přesto existují okamžiky, kdy člověk rád a nezištně pomůže, protože to považuje za nezbytné.

Zdeněk: Dobrý pocit z možnosti pomoci firmám a podnikatelům, na které současný stav těžce dopadl.

Co vás osobně motivuje zapojit se do iniciativy BYZNYS RESTART?

Matúš: Samotná pomoc firmám, ktoré sú ohrozené. Firmy nevnímam ako niečo nehmotné, abstraktné, ale pre mňa firma = ľudia. Takže je to pomoc ľuďom a to samotné ma motivuje. A myslím si, že mám schopnosti a znalosti pomôcť :)

Pavel: Poznat nové partnery, předat jim své zkušenosti a zároveň sám sebe díky nové situaci posunout o stupínek výš.

Zdeněk: Nové zkušenosti a kontakty, možnost pomoci firmám v nesnázích, šance získat nové placené projekty

Kdo (jaké firmy) si myslíte, že v tuto chvíli potřebuje pomoc nejvíce?

Matúš: Viditeľne sú najviac postihnuté oblasti cestovných ruch, gastro a offline retail. Ale na to je naviazaných hromada ďalších firiem, takže v podstate ktokoľvek, koho business sa zastavil či výrazne obmedzil, prípadne kto to obmedzenie do budúcna očakáva a má teraz dobrú príležitosť sa na to pripraviť!

Pavel: Všechny firmy, které cítí nejistotu z budoucnosti. Pohled zvenčí velmi často umí najít nové řešení nebo rozptýlit pochybnosti.

Zdeněk: Především ty, kreré současná omezení nejvíce zasahuje – např. oblast cestovního ruchu, gastronomie, nepotravinářského maloobchodu nebo vzdělávání.

V čem konkrétně umíte firmám pomoci?

Matúš: Pohľad zvonku, skúsenosti z budovania i riadenia menšej i veľkej firmy a skúsenosti, ktoré som získal analýzou mnoha firiem a pohľadom do nich. Viem Pomôcť jak s analýzou čísel a procesov, tak i s realizáciou z toho vyplývajúcich zmien (i nepríjemných).

Pavel: Zabývám se zejména zavedením moderních metod řízení (pomoc všem manažerům) a zvýšením efektivity firemních procesů. Zjednodušeně pomoci manažerům získat z podřízených lepší výsledky a identifikovat, které činnosti firmy zrušit a které změnit a jak.

Zdeněk: Mohu pomoci s analýzou stavu, nastavením nové strategie, tvorbou business a marketingového plánu nebo hledáním úspor (hledání efektivnějších řešení, omezení nebo zrušení zbytných činností, výběr nových dodavatelů apod.).

V čem vidíte hlavní benefity programu BYZNYS RESTART?

Matúš: Pre firmy jednoznačne v tom, že sa na ich fungovanie detailne pozrie niekto zvonku, kto nie je zaťažený aktuálnym i historickým fungovaním firmy, jej vývojom, obmedzeniami, vnútornou politikou či medziľudskými vzťahmi. Mnoho veci bude vidieť inak a tak i na druhej strane bude sedieť otvorená myseľ, môžu z toho vzniknúť úžasné synergie! Teraz je na to ideálna doba, pretože za "normálnej situácie" by tomu bolo otvorených oveľa menej ľudí a firiem. Pre mentorov je skvelá možnosť zistiť ako fungujú iné firmy a, okrem samotnej pomoci týmto firmám, môžu niektoré zisteni a použiť vo svojich iných businessoch.

Pavel: Hlavním benefitem je zpřístupnění přínosů konzultační činnosti i těm firmám, které by jejich využití ani nenapadlo.

Zdeněk: Okamžitá pomoc v těžké situaci nebo příprava firmy na období pokoronavirové

Vidíte v současné komplikované situaci i nějaká pozitiva (příležitosti)?

Matúš: Určite, veľa. Čast som popísal v bode 7). Ak mám firmu, ktorá je, aj napriek vládnym obmedzeniam a predpokladanému poklesu poptávky, schopná tieto časy zvládnuť, je to pre jej majiteľov a management úžasná príležitosť zastaviť sa, vystúpiť z bežnej každodennej operatívy a zamyslieť sa a pozrieť sa na svoj business zase zhora. U mnohých mohlo dôjsť k tomu, že cez stromy nevidia les a teraz majú príležitosť ten les znova uvidieť a doslova svoj business reštartovať. Taktiež to môže byť ideálny čas na realizáciu nepopulárních odkladaných rozhodnutí – personálne zmeny, škrty v nákladoch, zmeny v cenníkoch atď – súčasná situácia môže byť ideálna "výmluva" :)

Pavel: Digitalizace různých oblastí a e-commerce urychlí svůj rozvoj.

Zdeněk: Určitě. Příležitosti v oborech a činnostech, kterým současná situace svědčí (ecommerce, logistika, domácí zábava a vzdělávání apod.). Digitalizace firem a rychlejší přechod  na ecommerce. Větší důraz na smysluplné poslání firem – zlepšování života zákazníků, ekologie, podpora a soudržnost zaměstnanců, omezování plýtvání, udržitelný rozvoj atd.

Co se podle vás změní na fungování byznysu, až současná situace pomine?

Matúš: Myslím, že každý business saviac zdigitalizuje. U každého to bude znamenať niečo iné, ale bude to veľký krok vpred. Dôjde taktiež k zmene mnohých procesov vo firmách, ktoré nejako fungovali zotrvačnosti a súčasná situácia prinútila firmy procesy zmeniť a častokrát zlepšiť. Osobne verím, že dôjde k veľkému rozmachu práce out-of-office - nie nútená a nariadená, tzn. Nie úplne opačný extrém ako je v súčasnosti nútená a nariadená práca z kancelárie, ale že bude bežné, aby ak pracovník chce, pracoval out-of-office. Okrem iného tak budú môcť firmy ušetriť na nájmoch za kancelárie :) a veľa businessov, ktoré súčasnú situáciu zvládnu a prežijú, z toho môže vyjsť silnejších i preto, že šéfovia/vlastníci/zakladatelia zistili (boli prinútený zistiť), že věci sa dajú robiť inak.

Pavel: Dojde k ozdravné korekci až příliš přehřáté ekonomiky např. v oblasti realit a pracovního trhu. Doufám, že se zpomalí omezování a dirigování podnikání ve jménu enviromentalismu.

Zdeněk: Zmizí přebytečný tuk, ego a bullshit, bude se pracovat efektivněji, více online komunikace a dělání byznysu, flexibilnější úvazky a pracovní doba, hledání nových příležitostí, větší agilita

 
Program BYZNYS RESTART je určen pro podnikatele, firmy, které potřebují nebo chtějí změnit současné nastavení, zlepšit schopnost řízení firmy, efektivně nastavit procesy, najít nové příležitosti k růstu a zvýšit své zisky.

 

Autor: 
Jaroslav Weis

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.