Česko je velmocí ve výrobě koloběžek pro dospělé. Ročně se jich tu vyrobí okolo sto tisíc. A většina jde na export. České koloběžky jezdí v desítkách zemí, od Kanady přes Rusko až po Nový Zéland.
V Hanušovicích na Šumpersku opravují halu, rozšiřují sklady a montážní linku. "Nestíháme vykrývat poptávku a musíme rozšiřovat výrobu," říká majitel firmy Kostka-kolobka Marek Kostka. Firma, která vyrábí robustní koloběžky, zvyšuje kvůli velké poptávce trojnásobně produkci.
Zatímco loni firma vyrobila rekordních 10 tisíc koloběžek, příští rok už Kostka počítá s nejméně 40 tisíci prodanými kusy a obratem kolem 100 milionů korun.
"Dostáváme se na další zahraniční trhy. Kromě silného Německa a Rakouska se začíná rozjíždět i Slovensko. Začínáme větší obchod na Novém Zélandu, spouštíme i Kanadu," říká Kostka s tím, že letos firma začala své koloběžky prodávat v Rusku a brzy se chce prosadit také ve Velké Británii.
Právě Rusko je už nyní nejsilnějším trhem pro dalšího českého výrobce, společnost Intrea-Piko. Ta vyváží koloběžky pod svou značkou Yedoo do 40 zemí světa. "Ročně jich vyrobíme téměř 70 tisíc, včetně odrážedel," říká majitel firmy Dan Pilát.
Zájem o koloběžky přitom roste, a to díky nejrůznějším akcím, jako byla nedávno účast několika Čechů na Tour de France. Celou trasu slavného závodu absolvovali právě na koloběžkách. "Jsou i další akce, díky kterým se přirozeně šíří povědomí o koloběžkách," dodává Pilát.
Koloběžky tak lidé začínají postupně vnímat nejen jako zábavu pro děti, ale i jako dopravní prostředek nebo sportovní vyžití pro dospělé. Právě v tom se ovšem dá podle dalšího tuzemského výrobce, firmy Mibo, ještě hodně zlepšovat.
"U nás v Rožnově pod Radhoštěm to lidé hodně využívají jako běžný dopravní prostředek, to je jinde spíš ojedinělé," říká jednatel firmy Mibo Břetislav Michálek. A doplňuje, že se zájem zvýšil rapidně hlavně v posledních dvou až třech letech.
Také podle dalších dvou zástupců neobvyklého podnikání mají důvody k optimismu. "Kolem roku 2000 tu byl velký boom hlavně malých skládacích koloběžek pro děti, prodalo se jich okolo půl milionu. Dneska jsou ty děti už dospívající nebo mladí dospělí, kteří k tomu mají vztah a zajímají se o koloběžky sami," dodává Pilát.
Pro české výrobce hraje také to, že tuzemsko patří mezi světovou špičku v tomto oboru. Konkurenci téměř nemají. "Ten trh je obrovský a výrobců je opravdu velmi málo, nemusíme mezi sebou ani soupeřit," říká Kostka.
Autorka: Pavla Francová