DESÍTKA NOVÝCH LIDÍ TÝDNĚ
Na začátek nám řekněte, jak se Skypickeru momentálně daří
Daří se nám skvěle, rosteme jako draci. V lednu nás bylo 30, teď je nás přes 300. Obraty budou letos atakovat dvě miliardy, loni to přitom bylo 145 milionů za celý rok. Splnili jsme i cíle, které jsme si stanovili. Prvním bylo napojit na klasické aerolinky ty lowcostové a kombinování a rozšiřování naší nabídky. Druhým bylo rozšiřování partnershipů, spolupracovat s námi chce čím dál tím víc společností, takže se na náš inventář dostane víc zákazníků.
To byly hlavní faktory tohoto ročního růstu?
V podstatě ano. Loni jsme si ověřili náš byznys model, vytvořila se základní kostra firmy schopná obsluhovat zákazníky. Začali jsme kombinovat různé letenky a nabízet je lidem, což se ukázalo jako úspěšné. Nabrali jsme také hodně lidí, Oliver Dlouhý má na starosti řízení celé firmy, já spíš interní záležitosti a finance, včetně výhledu do budoucna.
Jaký ten výhled je?
Křišťálová koule je velmi mlhavá (smích). Dnes jsem na konferenci žertovala, že žijeme v konstantní nejistotě, nevíme, co budoucnost skýtá. Víme, že porosteme, jen nevíme, jak rychle. Nevíme, jestli příští rok v obratech uděláme pět, deset, nebo dvacet miliard. Snažíme se na to připravit i interně, což je jedna z největších našich výzev pro příští rok.
Podobný byl také letošní rok, z firmy, kde jsme se všichni znali jménem, k nám týdně přibývalo deset lidí. Je to blázinec (smích).
Jaké lidi nejvíc potřebujete a přijímáte?
Nejvíc je to v oblasti zákaznické podpory a přijímaní objednávek. Ani u nás to nejsou „nízké“ pozice. Zákaznickou podporu bereme jako důležitou součást našeho byznysu, chceme vytvořit nejkvalitnější podporu v celém odvětví. Od července budujeme interní customer support a daří se nám to. To je i jedním z důvodů tak velkého nárůstu zaměstnanců.
Předtím jste měli externí firmu?
Ano, outsourcovali jsme to od podzimu 2014 na Ukrajinu. Docela dlouho nám to fungovalo a pomohlo nám to soustředit se na samotný produkt. Náš partner ale sám nebyl schopný se popasovat s tak velikým růstem a nezvládl škálování týmu, trénink a manažerskou strukturu. Rapidně se zhoršila kvalita a rating na Trustpilotu (hodnocení cestovních služeb a agentur, pozn. redak.), což pak přináší i pokles prodejů. Naštěstí se nám to podařilo obrátit.
BRNO PRO NÁS NECHRLÍ DOST LIDÍ
Stále vám ještě stačí brněnská prvorepubliková vila?
Začínáme narážet na limity. Když jsme se do ní nastěhovali, tak v tu chvíli jsme nevěděli, že si budeme customer support dělat sami. V zápětí jsme proto našli za rohem kanceláře, kde jsme ho umístili. Naše tržby ale rostou o něco rychleji, než jsme si mysleli, i proto potřebujeme náš tým naškálovat, aby se všechno dalo zvládat a lidi věděli, co mají dělat.
Kolik očekáváte, že těch zaměstnanců budete mít?
Je to podobně zákeřná otázka jako výhledy obratu (smích). Očekáváme, že se v budoucím roce dostaneme na úroveň 1 500 zaměstnanců. Nevylučuju, že to může být i víc. To bude záležet na našem růstu a na rychlosti, jak budeme zvládat najímat dostatečně kvalitní lidi. I když nabíráme masově, nenabíráme masu.
Stačí vám na to Brno?
Bojíme se, že ne. Budeme chtít víc lidí mnohem rychleji, než co nám je Brno schopné dát. Město nám nadělilo mnoho firem jako IBM, což je sice hezké, ale nejen my pak máme problém najít dostatečně kvalitní zaměstnance.
Oproti velkým firmám máme naštěstí výhodu v tom, že zaměstnancům nabízíme mnohem příjemnější pracovní prostředí. Protože nejsme zkostnatělá korporace, a i když vyrosteme do řádu tisíců, tak si to udržíme. Podařilo se nám to při desetinásobním nárůstu, proč by se nám to nedařilo i dál?
Budete tedy nabírat lidi v jiných městech?
Ano, v Brně tolik lidí nestihneme najmout. Zatím nevíme kolik lidí přesně, ani přesné pozice. Ale že budeme muset expandovat z velké části do Prahy, to víme. Bude to pro nás výzva, abychom udrželi správnou koordinaci mezi Prahou a Brnem.
Plánujete jen Prahu? Co ostatní česká města?
Momentálně ne. V Praze jsou pro nás šikovní vývojáři, a co se týče zákaznické podpory, budou sice dražší, ale jsou nejkvalitnější s nevětší jazykovou pestrostí. Když potřebujeme někoho s korejštinou, najdeme ho snadněji v Praze než v Ostravě. Určitě to pro nás budou vyšší náklady, pro nás je ale podstatná kvalita a rychlost nabírání.
Co zahraničí? Před dvěma a půl lety mi Oliver Dlouhý říkal, že ve hře je také přestěhování Skypickeru do Londýna.
V tuto chvíli tímto směrem neuvažujeme. Není vyloučené, že třeba v jihovýchodní Asii otevřeme customer support v jiném jazyce. Ale hlavní sídlo firmy rozhodně zůstává v Brně, na které jsou klíčoví lidi navázáni.
Jak máte rozdělené zákazníky, kolik z nich tvoří noví?
Většina našeho trafficku jsou noví zákazníci. Máme zhruba deset procent tržeb z přímého trafficu, to jsou lidé, kteří již znají náš brand a přijdou na náš web sami od sebe.
SPOUŠTÍME SEVERNÍ AMERIKU
Kolik letenek prodáváte?
Minulý měsíc jsme měli okolo sto tisíc prodaných letenek. Zákazníci jsou z celého světa. Hodně silná je u nás jihovýchodní Asie, relativně větší prodeje překvapivě generuje také východní pobřeží Afriky. V této době zároveň spouštíme severoamerický kontinent.
Jaká máte od tohoto trhu očekávání?
Ten nám díky našim partnerům rostl samovolně. Je to ale hodně konkurenční prostředí, aerolinek tam není neomezeně a některé si zakládají na tom, že jejich letenky seženete jen na jejich webu. Bude zajímavé sledovat, jak se to bude vyvíjet, momentálně si netroufám odhadovat, jakým směrem to půjde.
Ještě stále přitom neinvestujete do reklamy?
Do reklamy neinvestujeme, nové zákazníky získáváme pomocí našich partnerů. Teď ale zjišťujeme, že neseme následky. Produkt není správně nastavený pro online reklamy a trackování. Práce v pozadí marketingového týmu je náročná, bude to jedno z našich hlavních zaměření příštího roku.
Plánujete zavádět další novinky?
V řádu několika měsíců plánujeme aktualizovat a zlepšit naše mobilní aplikace. Ty jsme mírně zanedbávali, proto ať si je nikdo zatím nestahuje (smích). Když budou hotové, určitě dáme vědět. Zároveň se budeme snažit, aby byl mobilně responzivní i náš web.