Lucie Brešová, CFO Skypickeru: V příštím roce budeme nabírat tisíc lidí

DESÍTKA NOVÝCH LIDÍ TÝDNĚ

Na začátek nám řekněte, jak se Skypickeru momentálně daří

Daří se nám skvěle, rosteme jako draci. V lednu nás bylo 30, teď je nás přes 300. Obraty budou letos atakovat dvě miliardy, loni to přitom bylo 145 milionů za celý rok. Splnili jsme i cíle, které jsme si stanovili. Prvním bylo napojit na klasické aerolinky ty lowcostové a kombinování a rozšiřování naší nabídky. Druhým bylo rozšiřování partnershipů, spolupracovat s námi chce čím dál tím víc společností, takže se na náš inventář dostane víc zákazníků.

To byly hlavní faktory tohoto ročního růstu?

V podstatě ano. Loni jsme si ověřili náš byznys model, vytvořila se základní kostra firmy schopná obsluhovat zákazníky. Začali jsme kombinovat různé letenky a nabízet je lidem, což se ukázalo jako úspěšné. Nabrali jsme také hodně lidí, Oliver Dlouhý má na starosti řízení celé firmy, já spíš interní záležitosti a finance, včetně výhledu do budoucna.

Jaký ten výhled je?

Křišťálová koule je velmi mlhavá (smích). Dnes jsem na konferenci žertovala, že žijeme v konstantní nejistotě, nevíme, co budoucnost skýtá. Víme, že porosteme, jen nevíme, jak rychle. Nevíme, jestli příští rok v obratech uděláme pět, deset, nebo dvacet miliard. Snažíme se na to připravit i interně, což je jedna z největších našich výzev pro příští rok.

Podobný byl také letošní rok, z firmy, kde jsme se všichni znali jménem, k nám týdně přibývalo deset lidí. Je to blázinec (smích).

 

Jaké lidi nejvíc potřebujete a přijímáte?

Nejvíc je to v oblasti zákaznické podpory a přijímaní objednávek. Ani u nás to nejsou „nízké“ pozice. Zákaznickou podporu bereme jako důležitou součást našeho byznysu, chceme vytvořit nejkvalitnější podporu v celém odvětví. Od července budujeme interní customer support a daří se nám to. To je i jedním z důvodů tak velkého nárůstu zaměstnanců.

Předtím jste měli externí firmu?

Ano, outsourcovali jsme to od podzimu 2014 na Ukrajinu. Docela dlouho nám to fungovalo a pomohlo nám to soustředit se na samotný produkt. Náš partner ale sám nebyl schopný se popasovat s tak velikým růstem a nezvládl škálování týmu, trénink a manažerskou strukturu. Rapidně se zhoršila kvalita a rating na Trustpilotu (hodnocení cestovních služeb a agentur, pozn. redak.), což pak přináší i pokles prodejů. Naštěstí se nám to podařilo obrátit.

 

BRNO PRO NÁS NECHRLÍ DOST LIDÍ

Stále vám ještě stačí brněnská prvorepubliková vila?

Začínáme narážet na limity. Když jsme se do ní nastěhovali, tak v tu chvíli jsme nevěděli, že si budeme customer support dělat sami. V zápětí jsme proto našli za rohem kanceláře, kde jsme ho umístili. Naše tržby ale rostou o něco rychleji, než jsme si mysleli, i proto potřebujeme náš tým naškálovat, aby se všechno dalo zvládat a lidi věděli, co mají dělat.

Kolik očekáváte, že těch zaměstnanců budete mít?

Je to podobně zákeřná otázka jako výhledy obratu (smích). Očekáváme, že se v budoucím roce dostaneme na úroveň 1 500 zaměstnanců. Nevylučuju, že to může být i víc. To bude záležet na našem růstu a na rychlosti, jak budeme zvládat najímat dostatečně kvalitní lidi. I když nabíráme masově, nenabíráme masu.

Stačí vám na to Brno?

Bojíme se, že ne. Budeme chtít víc lidí mnohem rychleji, než co nám je Brno schopné dát. Město nám nadělilo mnoho firem jako IBM, což je sice hezké, ale nejen my pak máme problém najít dostatečně kvalitní zaměstnance.

Oproti velkým firmám máme naštěstí výhodu v tom, že zaměstnancům nabízíme mnohem příjemnější pracovní prostředí. Protože nejsme zkostnatělá korporace, a i když vyrosteme do řádu tisíců, tak si to udržíme. Podařilo se nám to při desetinásobním nárůstu, proč by se nám to nedařilo i dál?

Budete tedy nabírat lidi v jiných městech?

Ano, v Brně tolik lidí nestihneme najmout. Zatím nevíme kolik lidí přesně, ani přesné pozice. Ale že budeme muset expandovat z velké části do Prahy, to víme. Bude to pro nás výzva, abychom udrželi správnou koordinaci mezi Prahou a Brnem.

Plánujete jen Prahu? Co ostatní česká města?

Momentálně ne. V Praze jsou pro nás šikovní vývojáři, a co se týče zákaznické podpory, budou sice dražší, ale jsou nejkvalitnější s nevětší jazykovou pestrostí. Když potřebujeme někoho s korejštinou, najdeme ho snadněji v Praze než v Ostravě. Určitě to pro nás budou vyšší náklady, pro nás je ale podstatná kvalita a rychlost nabírání.

Co zahraničí? Před dvěma a půl lety mi Oliver Dlouhý říkal, že ve hře je také přestěhování Skypickeru do Londýna.

V tuto chvíli tímto směrem neuvažujeme. Není vyloučené, že třeba v jihovýchodní Asii otevřeme customer support v jiném jazyce. Ale hlavní sídlo firmy rozhodně zůstává v Brně, na které jsou klíčoví lidi navázáni.

 

Jak máte rozdělené zákazníky, kolik z nich tvoří noví?

Většina našeho trafficku jsou noví zákazníci. Máme zhruba deset procent tržeb z přímého trafficu, to jsou lidé, kteří již znají náš brand a přijdou na náš web sami od sebe.

 

SPOUŠTÍME SEVERNÍ AMERIKU

Kolik letenek prodáváte?

Minulý měsíc jsme měli okolo sto tisíc prodaných letenek. Zákazníci jsou z celého světa. Hodně silná je u nás jihovýchodní Asie, relativně větší prodeje překvapivě generuje také východní pobřeží Afriky. V této době zároveň spouštíme severoamerický kontinent.

 

Jaká máte od tohoto trhu očekávání?

Ten nám díky našim partnerům rostl samovolně. Je to ale hodně konkurenční prostředí, aerolinek tam není neomezeně a některé si zakládají na tom, že jejich letenky seženete jen na jejich webu. Bude zajímavé sledovat, jak se to bude vyvíjet, momentálně si netroufám odhadovat, jakým směrem to půjde.

Ještě stále přitom neinvestujete do reklamy?

Do reklamy neinvestujeme, nové zákazníky získáváme pomocí našich partnerů. Teď ale zjišťujeme, že neseme následky. Produkt není správně nastavený pro online reklamy a trackování. Práce v pozadí marketingového týmu je náročná, bude to jedno z našich hlavních zaměření příštího roku.

Plánujete zavádět další novinky?

V řádu několika měsíců plánujeme aktualizovat a zlepšit naše mobilní aplikace. Ty jsme mírně zanedbávali, proto ať si je nikdo zatím nestahuje (smích). Když budou hotové, určitě dáme vědět. Zároveň se budeme snažit, aby byl mobilně responzivní i náš web.

Autor: 
Petr Brejčák

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.