Již po druhé jsme ve spolupráci s Jihočeskou hospodářskou komorou pořádali trénink a workshop v rámci mezinárodního projektu pod záštitou Evropské unie s názvem „Od myšlenky k realizaci“. Tentokrát pro zástupce státních organizací, jejichž úkolem je rozvíjet a předávat kulturní dědictví Jihočeského kraje a podporovat začínající projekty z této oblasti. Pro lepší představu se jednalo o zástupce jihočeských muzeí, galerií, ale i organizátory festivalů, koncertů a dalších kulturních akcí. Museli jsme se myšlenkově posunout o úroveň výš a předat know-how těm, kteří budou získané znalosti nejen aplikovat, ale i předávat dále. A to projektům, které žádají organizace Jihočeské hospodářské komory o podporu.
Jako základ jsme využili a zúročili poznatky a zkušenosti získané z Busyman mentoringového programu.
Primární problém, který většina projektů řeší je překvapivě podobný jako ve startupovém prostředí. Většina projektů se totiž potýká s nedostatkem peněz, špatným marketingem a tudíž nedostatečným zájmem zákazníků. Všichni jsou přesvědčeni, že mají nejlepší produkt, který nemá konkurenci a jsou „překvapeni“, že.......to nefunguje! Ve startupovém prostředí tak nějak „známá diagnóza“. Asi nebude velkým překvapením, že lék je také podobný.
Ano, i v případě státních organizací a kulturních projektů je to základní a důležitý dokument, který má nenahraditelnou hodnotu. Prostřednictvím něho si kdokoliv, ať již startupista se svým projektem, nebo pořadatel koncertu vážné hudby v autentickém prostředí jihočeského mlýna uvědomí, co všechno je třeba prozkoumat, definovat, popsat a naplánovat, aby projekt zvýšil svou šanci na úspěch.
Využili jsme naši mnohokrát ověřenou metodiku a zúčastněné provedli všemi 7 oblastmi, na které se při tvorbě jakéhokoliv obchodního plánu nevyplácí zapomenout. Bylo zajímavé pozorovat tváře zúčastněných, když měli popsat unikátní konkurenční výhodu svého projektu nebo definování to, jaký zákaznický problém jejich akce řeší. Nebo, když bylo třeba přesně definovat cílovou skupinu a vysvětlit, proč by měl potenciální zákazník „vstát od mobilu“, sednout do auta a přijet na jejich akci. Ještě zajímavější bylo sledovat odpovědi na otázku, proč by za to měl zákazník utratit peníze .
Ano, tvrdé přistání pro někoho, kdo organizuje podobné aktivity v rámci svého zaměstnání ve státní správě nebo jako dobrovolnou činnost.
Během celého dne jsme si prošli pár „citlivých momentů“, které jsou ale velmi cenné pro všechny, kdo připravuje jakýkoliv projekt. Ať již komerční nebo nekomerční. Na celém dni bylo nejdůležitější, že jsme dali zúčastněným návod, jak se na přípravu projektů dívat očima budoucích zákazníků, a které věci se vyplatí detailněji promyslet a popsat. Stejně jako ve standardních Busyman mentoringových programech jsme se shodli na tom, že je důležitější projít si vlastním procesem tvorby business plánu, a uvědomit si co, proč a jak dělám, než čísla a závěry, které se do něho napíší. Speciální pozornost byla věnována i marketingovému mixu a komunikaci směrem k zákazníkovi stejně jako financování projektů.
Pozitivní feedback od účastníků workshopu i zástupců Jihočeské hospodářské komory opět potvrdil, že to nebyl ztracený čas. I my jsme neskutečně rádi, že obsah a postup přípravy business plánu, který jsme pro rozjezd startupových projektů v rámci Busyman teamu připravili, je využitelný i v oblastech, které pomáhají rozvíjet kulturní dědictví a předávání vyšších morálních hodnot. Obrovské díky všem účastníkům, kteří věnují svůj čas i úsilí podobným projektům, zvládnou opustit svou komfortní zónu a jdou s "kůží na trh" jen proto, aby byl jejich projekt lepší. Díky, že jsme mohli být součástí.