Startupisti, dostatečná příprava je základ

Někdy mě trochu překvapuje, jak mohou lidé žádat o významné peníze a přitom naprosto podcenit přípravu svých podkladů. Chápu, že ne každý ví, jak sestavit business plán, vypracovat SWOT analýzu nebo mít poctivě vyplněný lean canvas. Ale v dnešní multimediální době, kdy jsou všechny informace dostupné na internetu, ať už jako vzory nebo tutoriály, lze jednoduše najít návod, od kterého se dá odpíchnout. 

To je však právě kámen úrazu.

Mladí lidé toužící po vlastním podnikání a svobodě totiž mnohdy nechtějí vydat více energie, než jim jejich pohodlí dovolí. V tomto případě je lepší se do ničeho nepouštět, jelikož v samotném podnikání musí každý “svůj stín” překročit ještě mnohokrát, což je náročné i pro připravené a odhodlané jedince. Život není jednoduchý a začátek podnikání, případně jakákoliv krizová situace s ním spojená, už vůbec ne.

Jen skvělý nápad nestačí

Uznávám, začal jsem trochu negativně, ale taková je realita. Ne každý člověk je zralý na podnikání a samostatnost, a někdy to chce prostě jen čas. Mnohdy se k nám dostanou talentovaní nadšenci s úzkým zaměřením na specifickou technickou či uměleckou činnost, ale dostatečně připraveni, což je také důležité.

Častokrát jim chybí jediné – vyjasnit si otázky ohledně nastavení podmínek pro vstup investora. Ten si nevybere jen tak ledajaký podnik, musí v něm vidět budoucí potenciální úspěch.

Nenechte se investora ptát

Našim klientům umožňujeme čerpat specificky zaměřené konzultace na ty části podkladů, ve kterých mají slabiny, abychom pak měli 100% jistotu, že můžeme začít oslovovat investory a že se nám podklady nebudou vracet zpět. Musíme hlavně umět flexibilně reagovat na dotazy možného investora po jeho prvotním zájmu o projekt. Železo je třeba kout, dokud je žhavé, a zde to platí dvojnásob!

Je třeba si uvědomit, že k investorům se průběžně dostává množství zajímavých projektů, z nichž si vyberou ten, který je výzvou jak pro ně, tak pro samotného podnikatele.

Proto v této oblasti skutečně štěstí přeje připraveným!

Někdy také zbytečně spěcháme, protože si myslíme, že když náš podnikatelský záměr co nejrychleji nerozjedeme, ujede nám vlak. A to je chyba. Musíme si vše detailně promyslet, zvážit všechna pozitiva a negativa, konzultovat nápady… Tady se nevyplatí spěchat! Dvakrát měř, jednou řež - toho se držte.

Ale mnohem horší je začít aktivně pracovat s nekvalitním, nedomyšleným polotovarem, a marnit tak nejen svůj čas a energii, ale i cizí důvěru a peníze. Některé šance totiž dostaneme jenom jednou.

Takže stručně, co si připravit na jednání s investorem:

  • základní informace o firmě s výhledem do možné budoucnosti;

  • ekonomická stránka (náklady, zisky, pozice na trhu);

  • vztah k investorovi (jednoduše řečeno, co z vašeho projektu bude mít).
     

Nechtějte po andělských investorech “jen” peníze a ať vám do toho nekecají. Nezapomeňte na pokoru a ochotu naslouchat. Stále je to o důkladné přípravě a kvalitním byznys plánu. Pro první jednání mějte připravený one page byznys plán a také si ujasněte, jako roli od investora očekáváte.

 

Filip Major, zakladatel Busyman.cz

Přečtěte si další články na našem blogu

 

Autor: 
Filip Major

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.