Někdy mě trochu překvapuje, jak mohou lidé žádat o významné peníze a přitom naprosto podcenit přípravu svých podkladů. Chápu, že ne každý ví, jak sestavit business plán, vypracovat SWOT analýzu nebo mít poctivě vyplněný lean canvas. Ale v dnešní multimediální době, kdy jsou všechny informace dostupné na internetu, ať už jako vzory nebo tutoriály, lze jednoduše najít návod, od kterého se dá odpíchnout.
To je však právě kámen úrazu.
Mladí lidé toužící po vlastním podnikání a svobodě totiž mnohdy nechtějí vydat více energie, než jim jejich pohodlí dovolí. V tomto případě je lepší se do ničeho nepouštět, jelikož v samotném podnikání musí každý “svůj stín” překročit ještě mnohokrát, což je náročné i pro připravené a odhodlané jedince. Život není jednoduchý a začátek podnikání, případně jakákoliv krizová situace s ním spojená, už vůbec ne.
Uznávám, začal jsem trochu negativně, ale taková je realita. Ne každý člověk je zralý na podnikání a samostatnost, a někdy to chce prostě jen čas. Mnohdy se k nám dostanou talentovaní nadšenci s úzkým zaměřením na specifickou technickou či uměleckou činnost, ale dostatečně připraveni, což je také důležité.
Častokrát jim chybí jediné – vyjasnit si otázky ohledně nastavení podmínek pro vstup investora. Ten si nevybere jen tak ledajaký podnik, musí v něm vidět budoucí potenciální úspěch.
Našim klientům umožňujeme čerpat specificky zaměřené konzultace na ty části podkladů, ve kterých mají slabiny, abychom pak měli 100% jistotu, že můžeme začít oslovovat investory a že se nám podklady nebudou vracet zpět. Musíme hlavně umět flexibilně reagovat na dotazy možného investora po jeho prvotním zájmu o projekt. Železo je třeba kout, dokud je žhavé, a zde to platí dvojnásob!
Je třeba si uvědomit, že k investorům se průběžně dostává množství zajímavých projektů, z nichž si vyberou ten, který je výzvou jak pro ně, tak pro samotného podnikatele.
Proto v této oblasti skutečně štěstí přeje připraveným!
Někdy také zbytečně spěcháme, protože si myslíme, že když náš podnikatelský záměr co nejrychleji nerozjedeme, ujede nám vlak. A to je chyba. Musíme si vše detailně promyslet, zvážit všechna pozitiva a negativa, konzultovat nápady… Tady se nevyplatí spěchat! Dvakrát měř, jednou řež - toho se držte.
Ale mnohem horší je začít aktivně pracovat s nekvalitním, nedomyšleným polotovarem, a marnit tak nejen svůj čas a energii, ale i cizí důvěru a peníze. Některé šance totiž dostaneme jenom jednou.
Takže stručně, co si připravit na jednání s investorem:
základní informace o firmě s výhledem do možné budoucnosti;
ekonomická stránka (náklady, zisky, pozice na trhu);
vztah k investorovi (jednoduše řečeno, co z vašeho projektu bude mít).
Nechtějte po andělských investorech “jen” peníze a ať vám do toho nekecají. Nezapomeňte na pokoru a ochotu naslouchat. Stále je to o důkladné přípravě a kvalitním byznys plánu. Pro první jednání mějte připravený one page byznys plán a také si ujasněte, jako roli od investora očekáváte.
Filip Major, zakladatel Busyman.cz