Očekávání investora -> Finanční plán

Ročně nám rukama prochází stovky záměrů a startupů. Mnohé ve fázi nápadu, jiné již mají produkt a platící klienty. Všechny projekty by měly mít kvalitní přípravu: od představení myšlenky, přes konkurenci až po analýzu trhu. Bodů je samozřejmě více. Je to tak trochu alchymie vše vybalancovat, aby do sebe vše zapadlo, synergicky na investora zapůsobilo a přesvědčilo jej natolik, aby do vás a vašeho projektu zainvestoval. Jde o celou paletu bodů, které by se měly připravit. Nyní se zaměříme na jeden konkrétní aspekt, který se zásadně změnil z pohledu očekávání přípravy od investorů. Zní to divně, že?

Jak asi správně tušíte, jde o čísla. Někdo je miluje, jiný nenávidí a je to pro něj jen nezbytnost, kterou musí zkousnout. Stav, ve kterém se nyní nacházíme započal Covidem, následně zesílil válkou na Ukrajině. Poslední rok byl pro startupy a mladé firmy extrémně náročný. Inflace a růst nákladů, nedostatek zdrojů, zaseknuté dodavatelsko/odběratelské řetězce, nálada ve společnosti... Investoři se celkově stáhli, začali vyčkávat a uvažovat nad investicemi z úplně jiného úhlu a více se zaměřili na vstup do projektů, ke kterým mají vazbu či znalosti. To způsobilo, že na trhu je nyní mnoho projektů a firem, které raisují finance a čekají, že to bude stejné jako předtím. Již nyní vidíme korekce ve valuacích, hlavně těch co byly taženy levnými penězi v ekonomice a spíše emocemi než fundamentem. Nemáme na mysli VC finance, které jsou samostatné téma, ale jednotlivce - investory. Právě ti se začali mnohem více dívat na čísla. Už to není jen o dobrém nápadu a jedné A4 s čísly. Musíte přijít ideálně s kvalitním business plánem, a také finančním plánem.

Často se na nás obrací mladé firmy a projekty, které již mají i prodeje nebo jsou těsně před jejich zahájením. Může to být výrobně-obchodní projekt, vývojově-obchodní atd. To už je jen otázka individuálního pojmenování. Ale i když se nám to co dělají líbí a vidíme v tom potenciál, tak se neustále potýkáme s tím, že potřebná částka není vypočtena na základě několika hlavních aspektů, ale odhadnuta. Zní to úsměvně, ale je to tak. Chybí jim rozklad v čase:  jak se budou vyvíjet prodeje, kdo je bude realizovat, kdo bude řešit sklad, komunikaci, fakturace, odhad kolik klientů v jakém časovém horizontu obslouží atd. Zkrátka jsou v bodě A, bod B kam míří je za kopcem, ale jakou cestou tam půjdou? Kolik kroků ujdou? Budou potřebovat zastávky? Občerstvení? Zvládnou všechny úseky sami nebo budou potřebovat podporu? Zní to možná až dětinsky, ale skutečně to tak je. Investor dnes o mnoho více než např. rok dva zpátky, po vás bude chtít a očekávat zpracovaná čísla. Lze se zde také zmínit o nákladech na marketing, které jsou často odhadnuty, ale chybí jim rozpad: Jaké budou claimy? Kdo bude obsluhovat sociální média? S jakou konverzí se počítá? Jaké kanály s jakými náklady a kdy se budou využívat (časování zacílení)? Ale to už se dostáváme do dalšího samostatného tématu. :-)

Abychom to shrnuli, investoři dnes mnohem více dbají na to, kdy a jak se dostanete do čísel a zda to je realistické. Nejde jen o obecné odhady a povrchní líbivou grafiku, očekávají skutečnou kvalitní přípravu. Naštěstí je na trhu celá řada možností jak si nechat poradit a pomoci, včetně našeho mentoringového programu. Je jen na vás, co vám bude vyhovovat. ;-)

Autor: 
Jakub Domitra

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.