Ročně nám rukama prochází stovky záměrů a startupů. Mnohé ve fázi nápadu, jiné již mají produkt a platící klienty. Všechny projekty by měly mít kvalitní přípravu: od představení myšlenky, přes konkurenci až po analýzu trhu. Bodů je samozřejmě více. Je to tak trochu alchymie vše vybalancovat, aby do sebe vše zapadlo, synergicky na investora zapůsobilo a přesvědčilo jej natolik, aby do vás a vašeho projektu zainvestoval. Jde o celou paletu bodů, které by se měly připravit. Nyní se zaměříme na jeden konkrétní aspekt, který se zásadně změnil z pohledu očekávání přípravy od investorů. Zní to divně, že?
Jak asi správně tušíte, jde o čísla. Někdo je miluje, jiný nenávidí a je to pro něj jen nezbytnost, kterou musí zkousnout. Stav, ve kterém se nyní nacházíme započal Covidem, následně zesílil válkou na Ukrajině. Poslední rok byl pro startupy a mladé firmy extrémně náročný. Inflace a růst nákladů, nedostatek zdrojů, zaseknuté dodavatelsko/odběratelské řetězce, nálada ve společnosti... Investoři se celkově stáhli, začali vyčkávat a uvažovat nad investicemi z úplně jiného úhlu a více se zaměřili na vstup do projektů, ke kterým mají vazbu či znalosti. To způsobilo, že na trhu je nyní mnoho projektů a firem, které raisují finance a čekají, že to bude stejné jako předtím. Již nyní vidíme korekce ve valuacích, hlavně těch co byly taženy levnými penězi v ekonomice a spíše emocemi než fundamentem. Nemáme na mysli VC finance, které jsou samostatné téma, ale jednotlivce - investory. Právě ti se začali mnohem více dívat na čísla. Už to není jen o dobrém nápadu a jedné A4 s čísly. Musíte přijít ideálně s kvalitním business plánem, a také finančním plánem.
Často se na nás obrací mladé firmy a projekty, které již mají i prodeje nebo jsou těsně před jejich zahájením. Může to být výrobně-obchodní projekt, vývojově-obchodní atd. To už je jen otázka individuálního pojmenování. Ale i když se nám to co dělají líbí a vidíme v tom potenciál, tak se neustále potýkáme s tím, že potřebná částka není vypočtena na základě několika hlavních aspektů, ale odhadnuta. Zní to úsměvně, ale je to tak. Chybí jim rozklad v čase: jak se budou vyvíjet prodeje, kdo je bude realizovat, kdo bude řešit sklad, komunikaci, fakturace, odhad kolik klientů v jakém časovém horizontu obslouží atd. Zkrátka jsou v bodě A, bod B kam míří je za kopcem, ale jakou cestou tam půjdou? Kolik kroků ujdou? Budou potřebovat zastávky? Občerstvení? Zvládnou všechny úseky sami nebo budou potřebovat podporu? Zní to možná až dětinsky, ale skutečně to tak je. Investor dnes o mnoho více než např. rok dva zpátky, po vás bude chtít a očekávat zpracovaná čísla. Lze se zde také zmínit o nákladech na marketing, které jsou často odhadnuty, ale chybí jim rozpad: Jaké budou claimy? Kdo bude obsluhovat sociální média? S jakou konverzí se počítá? Jaké kanály s jakými náklady a kdy se budou využívat (časování zacílení)? Ale to už se dostáváme do dalšího samostatného tématu. :-)
Abychom to shrnuli, investoři dnes mnohem více dbají na to, kdy a jak se dostanete do čísel a zda to je realistické. Nejde jen o obecné odhady a povrchní líbivou grafiku, očekávají skutečnou kvalitní přípravu. Naštěstí je na trhu celá řada možností jak si nechat poradit a pomoci, včetně našeho mentoringového programu. Je jen na vás, co vám bude vyhovovat. ;-)