Jakou roli hraje marketing ve startupu?

Víte, co jsme již mnohokrát řekli novým klientům, kteří k nám přišli hledat investora do svého projektu? “Můžete mít sebelepší produkt nebo službu, ale v momentě, kdy se o tom nikdo nedozví, je celá práce zbytečná.” A tak to opravdu je. Marketing je stěžejní součást ověření, uvedení a akcelerace projektu vůči trhu a mělo by na něj myslet prakticky od počátku.

Obecně se u startupů uvádí, že náročnost marketingu mnohdy přesahuje i polovinu rozpočtu celého projektu. A proto může být jak dobrým, tak zlým pánem, pokud se správně neuchopí.

Marketing jako zpětná vazba

Často se stává, že noví klienti vnímají marketing spíše jako takovou obecnou položku, která se “někdy v budoucnu” bude muset řešit, ale do té doby mají důležitější věci k vyřízení. Je určitě podstatné nastavit si projektový žebříček priorit, ale zároveň je potřeba dát si velký pozor na syndrom nekonečného ladění produktu bez potřebné zpětné vazby z trhu.

Tu totiž jiným způsobem, než dobře odvedeným marketingem, nezískáte.

Efektivní součást projektu

Je logické, že autor projektu nemusí bezpodmínečně oplývat i marketingovými vlohami, ale měl by mít minimálně jasno v tom, kdo bude za marketing zodpovědný, a nechat si nejlépe ještě před oslovením investorů vypracovat marketingovou strategii i odhad rozpočtu.

Ideálně z několika zdrojů současně a smysluplnost si následně sám vyhodnotit.

Zároveň by měl mít představu, jaký efekt má marketing v rámci projektu mít, a to v přímých souvislostech s ostatními parametry a finančním plánem, kterých musí být významnou součástí. Proto buďte ostražití při výběru člověka nebo týmu, kterému tento mocný nástroj svěříte do rukou.

Neúčelně vynaložené prostředky mohou totiž velice rychle zkrátit životnost vašeho projektu.

 

 

Podívejte se na další tipy, které máme na našem blogu.

Autor: 
Jakub Domitra

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.