Víte, co jsme již mnohokrát řekli novým klientům, kteří k nám přišli hledat investora do svého projektu? “Můžete mít sebelepší produkt nebo službu, ale v momentě, kdy se o tom nikdo nedozví, je celá práce zbytečná.” A tak to opravdu je. Marketing je stěžejní součást ověření, uvedení a akcelerace projektu vůči trhu a mělo by na něj myslet prakticky od počátku.
Obecně se u startupů uvádí, že náročnost marketingu mnohdy přesahuje i polovinu rozpočtu celého projektu. A proto může být jak dobrým, tak zlým pánem, pokud se správně neuchopí.
Často se stává, že noví klienti vnímají marketing spíše jako takovou obecnou položku, která se “někdy v budoucnu” bude muset řešit, ale do té doby mají důležitější věci k vyřízení. Je určitě podstatné nastavit si projektový žebříček priorit, ale zároveň je potřeba dát si velký pozor na syndrom nekonečného ladění produktu bez potřebné zpětné vazby z trhu.
Tu totiž jiným způsobem, než dobře odvedeným marketingem, nezískáte.
Je logické, že autor projektu nemusí bezpodmínečně oplývat i marketingovými vlohami, ale měl by mít minimálně jasno v tom, kdo bude za marketing zodpovědný, a nechat si nejlépe ještě před oslovením investorů vypracovat marketingovou strategii i odhad rozpočtu.
Ideálně z několika zdrojů současně a smysluplnost si následně sám vyhodnotit.
Zároveň by měl mít představu, jaký efekt má marketing v rámci projektu mít, a to v přímých souvislostech s ostatními parametry a finančním plánem, kterých musí být významnou součástí. Proto buďte ostražití při výběru člověka nebo týmu, kterému tento mocný nástroj svěříte do rukou.
Neúčelně vynaložené prostředky mohou totiž velice rychle zkrátit životnost vašeho projektu.