Co dělat KDYŽ: Projektu začínají docházet peníze

V zápalu práce na startupu si takhle otevřete bankovní účet firmy a zjistíte, že máte s odřenýma ušima rozpočet už jen na pár měsíců provozu. A co teď s tím?

Plánujte uvážlivě a dlouhodobě

Není to nic neobvyklého a stává se to. V první řadě je třeba takovým situacím předcházet a finance na projekt plánovat dlouhodobě a průběžně je kontrolovat. Není nic horšího, než když máte například otevřené jednání o vstupu nového investora a zároveň jste v takové situaci, kdy v případě, že se nedomluvíte, nebudete mít dostatek peněz na “přežití”.  A tím pádem nakonec akceptujete i ne zcela vyrovnané podmínky jen proto, že se celá věc řeší na poslední chvíli a investor si vaši výchozí pozici plně uvědomuje. Nemůžete mu však to mít za zlé, jen jedná byznysově a podíl na vašem startupu chce získat za co nejvýhodnějších podmínek.

Takových problémů, které mohou nastat, si asi sami umíte představit celou řadu. Od vaší vlastní nervozity a nesoustředěnosti na cíl projektu, přes demotivaci parťáků, až po reálné legální a administrativní problémy způsobené neplacením.

Vnímejte svoje cash flow

Z vlastní zkušenosti víme, že je pro startupisty přirozené, když se soustředí primárně na svůj projekt a vše ostatní nechávají tak nějak stranou. To je ale spíše studentský přístup a ne ten podnikatelský a manažerský. Ať už stojí váš startup na jediném člověku nebo na týmu, vždy by měl být ustanoven jeden člen, který bude tzv. držet kasu a bude zodpovědný za její cash flow

Sami ctíme pravidlo, že když začínáme nový projekt, tak musí na účtu zůstat dost peněz na realizaci a na dalších přibližně 6-8 měsíců provozu. Sem započítáváme i rezervy na neočekávané výdaje. To je takové minimum, které by mělo prokázat, zda jdou věci správným směrem, anebo ne. Pokud se během té doby ukáže, že vše funguje, ale zároveň víme, že si po této “zkušební lhůtě” na sebe firma ještě nevydělá,  mělo by se neprodleně řešit další kolečko financování.

Myslete na budoucnost a mějte rezervy

Vycházejme tedy z toho, že budete chtít do svého projektu někoho se zkušenostmi, tedy privátního investora. Pak musíte počítat s tím, že vám nějaký čas zabere příprava podkladů pro jeho oslovení, vlastní hledání, následující diskuze a pak ještě několik týdnů na právní podklady spojené s jeho vstupem. Teď si možná říkáte, že se ještě ani nezačalo a už se řeší další financování, ale ono to svým způsobem tak opravdu je, protože opravdu málokterý startup se v rámci prvního roku existence dokáže být finančně soběstačný.

Proto je třeba zůstat nohama na zemi a nenechat se unést v opojné iluzi dokola propíraných “success stories”, které zaznívají i na známých českých portálech a nechávají nás žít v mylné představě, jak snadné je získat miliony na svůj nápad a ještě snadnější pak začít vydělávat velké peníze. Ano, pár takových je, ale protiváhou jsou desetitisíce pokusů, které dopadly špatně. Na ty ale v médiích místo není. 

Nechceme však tento článek zakončit negativně, aby vás třeba nenapadlo zavřít váš podnikatelský plán zpátky do šuplíku a ucházet se o místo do korporátu. Chceme jen zopakovat, že v rámci finanční situace projektu je třeba se vždy dívat až za horizont a s velkým předstihem plánovat tak, abyste se nikdy nedostali pod zbytečný tlak. Vždy udržujte na účtu aspoň tříměsíční rezervu, a pokud to není nutné, tak opravdu nerozhazujte. Každá koruna má velikou hodnotu a nikdy nevíte, kdy se bude hodit.

 

ZAJÍMÁ MĚ FINANCOVÁNÍ STARTUPU

 

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.