Co dělat KDYŽ: Potřebuji formulovat svou ideu

V tomto článku se zaměříme na téměř nejdůležitější bod na cestě za realizací vašeho podnikatelského záměru, a tím je umět svůj nápad srozumitelně a jasně vysvětlit. A to nejen potenciálnímu investorovi, ale prakticky komukoliv.

Pozor na provozní slepotu

Velice často dochází k tomu, že je autor do svých myšlenek už tak nějak “zacyklený”. Když se ho pak někdo zeptá, na čem že to vlastně pracuje, tak většinou odpoví velice obšírně až odborně, ale neuvědomuje si, že pro člověka, který o tom slyší poprvé, to může být zcela matoucí a neuchopitelné. Tím spíše, když proti němu sedí investor a má pouze omezený čas na pochopení celé věci a následné rozhodnutí, zda bude chtít své prostředky investovat.

Formulujte svůj elevator pitch

Mějte na paměti, že případného investora můžete potkat i na nějaké networkingové akci nebo na přednášce a budete mít opravdu jen pár minut, abyste jej zaujali. Proto je třeba umět hlavní myšlenku svého projektu formulovat s notnou dávkou přesvědčivosti, a to doslova do pár vět – tedy mít připravený tzv. elevator pitch.

Výše investice je základ

Vedle toho nikdy nezapomínejte, že investoři potřebují znát dvě základní čísla, která za nápadem stojí, proto musíte mít od počátku v hlavě tyto dvě cifry také.

Prvním číslem je logicky ona potřebná výše investice – investor se tak ihned zorientuje, jak si nápad ceníte a zda máte realistické ponětí o potřebných nákladech na realizaci. Tento bod by však měl vycházet z důsledně zpracovaného finančního plánu a nikoliv jej jen odhadnout.

Druhým bodem je pak vaše představa o procentním podílu, který jste za požadovanou investici investorovi z vaší budoucí firmy připraveni přidělit. I tato částka by měla vycházet z pečlivé kalkulace, odhadu hodnoty celého projektu, uvažované míry zapojení investora, návratnosti investice atd.

Nevíte? Přirovnávejte!

Naše doporučení pro formování své idey, je použití různých přirovnání. Nejlepší je opřít se o věci, které jsou plošně známé a vy zkuste svůj nápad nějak připodobnit, ač je třeba využitý ve zcela jiné oblasti.

Stejně tak je dobré poukázat na problémy, které budou osobě, které myšlenku představujete, známé. Následně pak navážete na vlastní nápad jakožto řešení těchto problémů. Pokud nepřicházíte s ničím zcela novým, ale spíše s určitou (a třeba efektivnější) modifikací, tak je třeba opřít se zejména o konkurenční výhody svého projektu.

 

Rádi vám pomůžeme s patřičnou formulací, ale ve výše zmíněných bodech byste měli mít jasno, a tím by měla i naše společná schůzka začít.

CHCI S VÁMI PROBRAT SVŮJ NÁPAD

 
Autor: 
Filip Major

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.