Co dělat KDYŽ: Nevíte, jak ohodnotit svůj startup

Jak ohodnotit svůj startup? To je téma, kterému se nevyhne nikdo, kdo se v této oblasti pohybuje. Na úvod musíme říct, že neexistuje žádný konkrétní návod ani postup, jak jej ocenit.

Jde o to, že pokud nemáte obraty, zázemí a další věci, oceňuje se nápad jen na základě vzájemné dohody investora s autorem.

Jak ohodnotit svůj startup

Pokud se na to podíváme zjednodušeně, tak každý vyřešený problém, získaná data, první příslib klientů či betaverze produktu pro vás znamenají větší šanci k oslovení a získání investora.

Na kolik si ceníte svůj nápad?

Pokud jste zatím ve fázi nápadu a nemáte ještě obraty či předchozí úspěchy, o které se můžete opřít, nedoporučujeme přeceňovat hodnotu podnikatelského záměru. Uvedu příklad situace, kdy za 3 miliony korun nabízíte 10 % – tak si investor jednoduchou matematikou spočítá, že si svou ideu ceníte na 30 milionů. Přeci jsme jen v České republice a investoři jsou více konzervativní, než se nám snaží namluvit mnohá média.

Zkuste si tedy spočítat návratnost investice pro investora. Určitě byste se měli držet do maximálně pěti let, ideálně jeden až tři roky dle projektu.

Doporučujeme také udělat následující postup v přípravě:

Jak spočítat návratnost investice pro investora

Co je tedy potřeba vědět, než ohodnotíte svůj nápad?

 

  • V jaké fázi projektu jste?
  • Co vše už máte připraveno?

    To jsou vaše základní karty pro jednání.
     
  • Generuje váš projekt již první příjmy, máte klienty? Pokud ano, tím lépe. Pokud ne, jak je chcete získat a kolik to bude stát?
  • Jak velké zkušenosti a historie stojí za vámi a členy vašeho týmu? Pokud máte za sebou úspěchy z minulosti, bude nalezení investora snazší a budete mít jednoznačně lepší pozici pro obhajobu nabídky.
  • Unikátnost – Máte ochrannou známku? Průmyslový vzor? Patent? Cokoliv, co stanovuje jednoznačnost toho, co děláte a chrání váš záměr?
  • Technologie – Je vaše idea podložena nějakým specifickým know-how či technologií, která není lehce zkopírovatelná pro případnou konkurenci?
  • Analýza trhu – Hodně podceňované téma, a proto je zde velká šance, že už někdo něco jako vy dělá nebo to již zkoušel. Udělejte si analýzu, proč neuspěl.
  • Potenciál trhu – Na jak velký trh cílíte? S jakou konverzí prodejů počítáte?
  • Obchodní model – Jakým způsobem budete chtít vydělávat?
  • Váš vklad – Kolik jste již do projektu sami investovali, jak časově, tak finančně.

Toto jsou pouze základní body. Jakmile na ně budete umět odpovědět, lze vytvořit relevantní nabídku.

 

NEVÍTE SI RADY S NACENĚNÍM SVÉHO PROJEKTU? OZVĚTE SE NÁM

 

Připravte se na licitování s investorem

Vždy počítejte s tím, že investor bude o vaší nabídce licitovat. Pokud je potřebná investice vysoká, doporučujeme ji rozložit na více částí na základě milníků v projektu. Také je dobré počítat s tím, že se většinou nepodaří celý projekt postavit z jedné investice, ale že bude potřeba více fází. Snažte se s tím do budoucna počítat, aby vás nezaskočilo, že první investice vám sice pomohla produkt připravit, ale potřebujete další peníze na obchod a distribuci a nemáte již podíl, který můžete nabídnout investorovi.

V první nabídce si tedy vždy držte majoritu vy jakožto autor.

 

 
Autor: 
Jakub Domitra

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.