Co dělat KDYŽ: Nevíte, jak ohodnotit svůj startup

Jak ohodnotit svůj startup? To je téma, kterému se nevyhne nikdo, kdo se v této oblasti pohybuje. Na úvod musíme říct, že neexistuje žádný konkrétní návod ani postup, jak jej ocenit.

Jde o to, že pokud nemáte obraty, zázemí a další věci, oceňuje se nápad jen na základě vzájemné dohody investora s autorem.

Jak ohodnotit svůj startup

Pokud se na to podíváme zjednodušeně, tak každý vyřešený problém, získaná data, první příslib klientů či betaverze produktu pro vás znamenají větší šanci k oslovení a získání investora.

Na kolik si ceníte svůj nápad?

Pokud jste zatím ve fázi nápadu a nemáte ještě obraty či předchozí úspěchy, o které se můžete opřít, nedoporučujeme přeceňovat hodnotu podnikatelského záměru. Uvedu příklad situace, kdy za 3 miliony korun nabízíte 10 % – tak si investor jednoduchou matematikou spočítá, že si svou ideu ceníte na 30 milionů. Přeci jsme jen v České republice a investoři jsou více konzervativní, než se nám snaží namluvit mnohá média.

Zkuste si tedy spočítat návratnost investice pro investora. Určitě byste se měli držet do maximálně pěti let, ideálně jeden až tři roky dle projektu.

Doporučujeme také udělat následující postup v přípravě:

Jak spočítat návratnost investice pro investora

Co je tedy potřeba vědět, než ohodnotíte svůj nápad?

 

  • V jaké fázi projektu jste?
  • Co vše už máte připraveno?

    To jsou vaše základní karty pro jednání.
     
  • Generuje váš projekt již první příjmy, máte klienty? Pokud ano, tím lépe. Pokud ne, jak je chcete získat a kolik to bude stát?
  • Jak velké zkušenosti a historie stojí za vámi a členy vašeho týmu? Pokud máte za sebou úspěchy z minulosti, bude nalezení investora snazší a budete mít jednoznačně lepší pozici pro obhajobu nabídky.
  • Unikátnost – Máte ochrannou známku? Průmyslový vzor? Patent? Cokoliv, co stanovuje jednoznačnost toho, co děláte a chrání váš záměr?
  • Technologie – Je vaše idea podložena nějakým specifickým know-how či technologií, která není lehce zkopírovatelná pro případnou konkurenci?
  • Analýza trhu – Hodně podceňované téma, a proto je zde velká šance, že už někdo něco jako vy dělá nebo to již zkoušel. Udělejte si analýzu, proč neuspěl.
  • Potenciál trhu – Na jak velký trh cílíte? S jakou konverzí prodejů počítáte?
  • Obchodní model – Jakým způsobem budete chtít vydělávat?
  • Váš vklad – Kolik jste již do projektu sami investovali, jak časově, tak finančně.

Toto jsou pouze základní body. Jakmile na ně budete umět odpovědět, lze vytvořit relevantní nabídku.

 

NEVÍTE SI RADY S NACENĚNÍM SVÉHO PROJEKTU? OZVĚTE SE NÁM

 

Připravte se na licitování s investorem

Vždy počítejte s tím, že investor bude o vaší nabídce licitovat. Pokud je potřebná investice vysoká, doporučujeme ji rozložit na více částí na základě milníků v projektu. Také je dobré počítat s tím, že se většinou nepodaří celý projekt postavit z jedné investice, ale že bude potřeba více fází. Snažte se s tím do budoucna počítat, aby vás nezaskočilo, že první investice vám sice pomohla produkt připravit, ale potřebujete další peníze na obchod a distribuci a nemáte již podíl, který můžete nabídnout investorovi.

V první nabídce si tedy vždy držte majoritu vy jakožto autor.

 

 
Autor: 
Jakub Domitra