Jak ohodnotit svůj startup? To je téma, kterému se nevyhne nikdo, kdo se v této oblasti pohybuje. Na úvod musíme říct, že neexistuje žádný konkrétní návod ani postup, jak jej ocenit.
Jde o to, že pokud nemáte obraty, zázemí a další věci, oceňuje se nápad jen na základě vzájemné dohody investora s autorem.
Pokud se na to podíváme zjednodušeně, tak každý vyřešený problém, získaná data, první příslib klientů či betaverze produktu pro vás znamenají větší šanci k oslovení a získání investora.
Pokud jste zatím ve fázi nápadu a nemáte ještě obraty či předchozí úspěchy, o které se můžete opřít, nedoporučujeme přeceňovat hodnotu podnikatelského záměru. Uvedu příklad situace, kdy za 3 miliony korun nabízíte 10 % – tak si investor jednoduchou matematikou spočítá, že si svou ideu ceníte na 30 milionů. Přeci jsme jen v České republice a investoři jsou více konzervativní, než se nám snaží namluvit mnohá média.
Zkuste si tedy spočítat návratnost investice pro investora. Určitě byste se měli držet do maximálně pěti let, ideálně jeden až tři roky dle projektu.
Doporučujeme také udělat následující postup v přípravě:
Toto jsou pouze základní body. Jakmile na ně budete umět odpovědět, lze vytvořit relevantní nabídku.
Vždy počítejte s tím, že investor bude o vaší nabídce licitovat. Pokud je potřebná investice vysoká, doporučujeme ji rozložit na více částí na základě milníků v projektu. Také je dobré počítat s tím, že se většinou nepodaří celý projekt postavit z jedné investice, ale že bude potřeba více fází. Snažte se s tím do budoucna počítat, aby vás nezaskočilo, že první investice vám sice pomohla produkt připravit, ale potřebujete další peníze na obchod a distribuci a nemáte již podíl, který můžete nabídnout investorovi.
V první nabídce si tedy vždy držte majoritu vy jakožto autor.