Co dělat když: Hledám parťáka do startupu

Říká se, že jeden je na podnikání málo a dva jsou moc. Kde je ale pravda? Autoři projektů zpravidla hledají partnera do svého startupu či nového byznysu ve dvou situacích.

Najděte svou ideální půlku

Prvním a stále častějším případem je, že u druhého hledají takové vlastnosti, kterými oni sami často nedisponují, ale kterých je zapotřebí, aby svůj nápad posunuli dále a udělali z něho úspěšnou a fungující firmu.

Například šikovnému programátorovi se jistě hodí obchodník, který bude schopen jeho skvělý nápad prodat. Začínající podnikatelé hledají obchodní zkušenosti, energii, jiný pohled na věc a zejména podporu při strategickém rozhodování a směřování.

V druhém případě hledá autor projektu investora s kapitálem pro podporu a rozvoj myšlenky. Investor s penězi ale nemusí znamenat automatický úspěch. Finance jsou samozřejmě důležité, ale automaticky nezajistí zdárný vývoj a úspěch projektu.

Vsaďte na vnitřní hlas i zkušenosti

Nalezení toho správného partnera vlastně rozhoduje o úspěchu či neúspěchu vašeho podnikání. Je to vlastně takové byznysové manželství. Podle čeho by se ale měl člověk rozhodovat? Vždy nemáme čas poznávat našeho parťáka dlouhé roky, musíme se zpravidla rozhodnout po několika měsících vzájemného oťukávání.

A podle čeho se řídit? Hlavně dle své intuice, která nám sama poví,  jestli “to cítíme", nebo ne. Na druhou stranu musíme je potřeba náš vnitřní hlas ověřit rozumem, hlavně tím selským.

Hledám parťáka do startupu

Co je to ale vlastně intuice a jak ji poznáme?

Vzájemné sympatie při prvních setkáních jsou základem, partneři by si primárně měli být sympatičtí a naladěni na podobnou vlnu. Na druhou stranu to neznamená, že pokud je autor projektu introvert, jehož silnou stránkou není komunikace s lidmi, a jeho potenciální partner je ostřílený playboy, nemohou si vzájemně rozumět.

Další věcí je pozorovat morální hodnoty partnera – jde mu pouze o peníze, nebo jich má dost a rád by podpořil nový, inovativní a pozitivní trend? Jsme toho názoru, že morální nastavení obou partnerů je základem k úspěšnému podnikání.  

Nechte intuici dozrát

Klíčovým aspektem jsou také zkušenosti a kontakty vašeho budoucího partnera, ty by měly být na prvním místě před penězi. Vhodnější je upřednostnit “chudšího” partnera, který se aktivně chce zapojit a pomoci, než miliardáře, který položí peníze na stůl  a bude následně řešit jen tabulky.

A jak poznáte, že to není ten správný partner nebo že se jedná o nějakou pseudointuci? Když se pozitivní vlastnosti vašeho "nápadníka"  třpytí, rád mluví o sobě a svých úspěších, chlubí se, co všechno dokázal, prostě když to vypadá, že je to přesně ono, co hledáte, tak to “ono” není. Intuice je mnohem tišší a zraje v průběhu diskuzí.

A poslední rada na závěr – doporučujeme se také vyhnout partnerům z řad kamarádů nebo rodiny, tedy pokud chcete, aby vám nějací blízcí pak zbyli.

 

PORAĎTE SE S NÁMI NEJEN O NOVÉM PARŤÁKOVI