Bojíte se, že vám někdo ukradne nápad?

Častokrát se v naší praxi potkáváme se situacemi, kdy má zakladatel startupu obavy, že mu v průběhu přípravy či uvedení své myšlenky v realitu jeho nápad někdo ukradne.

Z naší zkušenosti je tato paranoia spíše zbytečná, ale na druhou stranu je vhodné být opatrný. Týká se to zejména osob, se kterými se při budování startupu dostanete do styku.
K uvedení příkladu nemusíme chodit daleko, a to rovnou k založení největší sociální sítě na světě – Facebooku.

Jak to vlastně bylo, s tím Facebookem?

Když Mark Zuckerberg se svým parťákem Eduardem Saverinem přemýšleli, jak se v roce 2006 na elitní Harvardské univerzitě zviditelnit, naprogramoval Zuckerberg zárodky "databáze tváří", která se později rozvinula v jednu z nejhodnotnějších technologických firem. Dodnes ale existují dohady, zda Zuckerberg byl opravdu ten vyvolený, kdo dostal tento nápad jako první.

Některé verze připisují vlastnictví prvotní myšlenky této sociální sítě bratrům Winklevossovým, kteří si programátora Zuckerberga najali, aby jim vyvinul jejich verzi velmi obdobné sociální sítě. V průběhu práce ale Zuckerberg z jejich zakázky odešel a naprogramoval si svoji vlastní verzi. A tak vznikl Facebook. V roce 2011 Zuckerberg pak vyplatil bratrům Winklevossovým 65 milionů dolarů a spor byl urovnán.

Tento příklad nám ukazuje několik velmi zajímavých skutečností:

 

  1. Je více než pravděpodobné, že podobný nápad může mít více lidí.
    Každý k jeho realizaci však přistoupí trochu jinak a většinou je to pouze jeden unikátní přístup, který se přetaví v úspěch.
     
  2. Mnohem důležitějším faktorem je síla osobnosti autora jakéhokoliv inovativního projektu.
    I když bratři Winklevossové byli možná první, kdo myšlenku Facebooku vymysleli, nedokázali ji bezprostředně a efektivně zrealizovat jako Zuckerberg. Bratři zkrátka neodhadli dobře situaci, a tak přišel někdo šikovnější a rychlejší. Proč nedokázali jejich verzi "Facebooku" rozjet oni, když začínali na stejné startovací čáře…?
     
  3. Prvotní nápad je pouze dílčí část úspěchu. Jestli je někdo toho názoru, že když vymyslel něco geniálního, bude mu hned celý svět ležet u nohou, tak se mýlí.
    Ta opravdová dřina přijde teprve při realizaci myšlenky a její uvedení na trh. Zde se ukáže, jak se věci mají. Startup je to totiž maratón, roky dřiny od selekce týmu, přes správné určení monetizace projektu až po psychologickou vyrovnanost zakladatele, když se mladá firma dostane do krizové situace. To vše dělá ze strachu o případné ukradení nápadu minoritní záležitost.

Jedna věc je ale jasná, dávejte si pozor na šikovné programátory :)

 

Podívejte se na náš článek o Ochraně duševního vlastnictví.

Autor: 
Jan Brody