Bojíte se, že vám někdo ukradne nápad?

Častokrát se v naší praxi potkáváme se situacemi, kdy má zakladatel startupu obavy, že mu v průběhu přípravy či uvedení své myšlenky v realitu jeho nápad někdo ukradne.

Z naší zkušenosti je tato paranoia spíše zbytečná, ale na druhou stranu je vhodné být opatrný. Týká se to zejména osob, se kterými se při budování startupu dostanete do styku.
K uvedení příkladu nemusíme chodit daleko, a to rovnou k založení největší sociální sítě na světě – Facebooku.

Jak to vlastně bylo, s tím Facebookem?

Když Mark Zuckerberg se svým parťákem Eduardem Saverinem přemýšleli, jak se v roce 2006 na elitní Harvardské univerzitě zviditelnit, naprogramoval Zuckerberg zárodky "databáze tváří", která se později rozvinula v jednu z nejhodnotnějších technologických firem. Dodnes ale existují dohady, zda Zuckerberg byl opravdu ten vyvolený, kdo dostal tento nápad jako první.

Některé verze připisují vlastnictví prvotní myšlenky této sociální sítě bratrům Winklevossovým, kteří si programátora Zuckerberga najali, aby jim vyvinul jejich verzi velmi obdobné sociální sítě. V průběhu práce ale Zuckerberg z jejich zakázky odešel a naprogramoval si svoji vlastní verzi. A tak vznikl Facebook. V roce 2011 Zuckerberg pak vyplatil bratrům Winklevossovým 65 milionů dolarů a spor byl urovnán.

Tento příklad nám ukazuje několik velmi zajímavých skutečností:

 

  1. Je více než pravděpodobné, že podobný nápad může mít více lidí.
    Každý k jeho realizaci však přistoupí trochu jinak a většinou je to pouze jeden unikátní přístup, který se přetaví v úspěch.
     
  2. Mnohem důležitějším faktorem je síla osobnosti autora jakéhokoliv inovativního projektu.
    I když bratři Winklevossové byli možná první, kdo myšlenku Facebooku vymysleli, nedokázali ji bezprostředně a efektivně zrealizovat jako Zuckerberg. Bratři zkrátka neodhadli dobře situaci, a tak přišel někdo šikovnější a rychlejší. Proč nedokázali jejich verzi "Facebooku" rozjet oni, když začínali na stejné startovací čáře…?
     
  3. Prvotní nápad je pouze dílčí část úspěchu. Jestli je někdo toho názoru, že když vymyslel něco geniálního, bude mu hned celý svět ležet u nohou, tak se mýlí.
    Ta opravdová dřina přijde teprve při realizaci myšlenky a její uvedení na trh. Zde se ukáže, jak se věci mají. Startup je to totiž maratón, roky dřiny od selekce týmu, přes správné určení monetizace projektu až po psychologickou vyrovnanost zakladatele, když se mladá firma dostane do krizové situace. To vše dělá ze strachu o případné ukradení nápadu minoritní záležitost.

Jedna věc je ale jasná, dávejte si pozor na šikovné programátory :)

 

Podívejte se na náš článek o Ochraně duševního vlastnictví.

Autor: 
Jan Brody

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.