Jak startup Fab získal na investicích 8,3 miliardy korun a přesto o vše přišel, aby byl dnes nakonec prodán za 370 milionů

E-commerce startup Fab byl založený v New Yorku v roce 2011, za celou dobu fungování se mu podařilo v různých kolech investic nabrat bezmála 8,3 miliard korun od zdrojů jako Ashton Kutcher, Kevin Rose z Google Ventures nebo Andreessen Horowitz. Včera se objevila informace o tom, že Fab byl prodán PCH International za cenu pouze 370 milionů korun.

Hlavním zakladatelem Fab byl Jason Goldberg, který není v neúspěšných startupech žádným nováčkem. Kolem roku 2000 založil projekt Jobster, hiring platformu, kterou potkal velmi podobný konec jako Fab. Jason byl známý tím, že se stavěl do role transparentního člověka, ale přitom si z poloviny vymýšlel. V rozhovorech zmiňoval koncem roku 2013, že Fab již dosáhl 14 milionů uživatelů, ale reálná čísla ukázala, že to bylo něco mezi polovinou a 10 miliony.

Přitom začátek vypadal slibně. Před spuštěním webu měli na 45 tisíc registrovaných uživatelů v newsletteru, zajímavé produkty a model, který zpřístuňoval produkty na základě sdílení přátelům. Celý tým se snažil vyhledávat unikátní věci, které jinde jen tak sehnat nejdou – většinou ze zahraničí.

V létě roku 2011 se registrovalo zhruba 5000 lidí denně! O několik měsíců později měl Fab již půl milionu uživatelů a ke konci roku generoval revenue ve výši 100,000 dolarů denně.

Chyba za 2,5 miliardy korun

Zaměstnanci v nových kancelářích v dvoupatrovém prostoru mohli sledovat reálný pohyb revenue. V té době se Fab podařilo pokořit hranici 5 milionů uživatelů, na které vyrostl ještě dříve než třeba Facebook! Všichni ve vedení se shodli na tom, že musí masivně expandovat a získali dalších 2,5 miliardy korun.

V té době si expanze všimli velcí mezinárodní hráči, kteří model okopírovali a šli tvrdě proti Fabu. Hráči jako eBay, Zappos nebo Pinterest. Těm se dařilo především v Evropě, kam Fab nově mířil. Mířil tam příliš brzy, protože ještě ani nevydělával dostatek v USA a neměl ujasněný business model.

Když nešlo proti některým klonům bojovat, Fab nakupoval ve formě akcií. Tento přechod do Evropy propálil celou částku ve výši 2,5 miliardy korun! Zaměstnanců bylo hodně a nebylo z čeho brát na mzdu.

Stížnosti zákazníků

Zákazníkům vadila především dlouhá dodací lhůta, která je i dnes u podobných startupů častá. Trvalo až 17 dní, než produkt dorazil do rukou zákazníka. V té době si Fab konečně uvědomil, že klíčem je držet alespoň některé nejprodávanější produkty na skladě a dokázal snížit dodací lhůtu na necelý týden. Do toho odpovídal zákazníkům maximálně do 12 hodin.

Na skladě z počátku držel pouze 1000 různých produktů, o 6 měsíců později to bylo již 11 tisíc. Díky počtu produktů mizely ty originální, kvůli kterým na Fab zákazníci chodili. Produkty na Fab tak bylo možné najít i na Amazonu, kde bylo nulové poštovné a dodací lhůta do 48 hodin.

Sklad se stále plnil, produkty neubývaly i přesto, že Fab vygeneroval v roce 2012 přes 2 miliardy korun. Začalo se prodávat pod cenou, mimo udržitelnou marži a to byla cesta ke zkáze. V té době utrácel Fab zhruba 350 milionů korun každý měsíc.

Finální dopad

Poslední investici startup získal v srpnu 2013 a většinu ostatních v předcházejících měsících. V té době byla společnost oceněna na 22,2 miliard korun a všichni očekávali, že najde rozumný business model, který vrátí vše do původních kolejí. O pouhé tři měsíce později, po důkladnější analýze zjistilo představenstvo, že za 2 roky utratili přes polovinu finančních prostředků, tedy skoro 5 miliard korun a business model stále výrazně kolísal!

Díky chybám ve vedení byl startup nucen propustit takřka dvě třetiny zaměstnanců a snížit stav ze 750 lidí na 150. Z valuace 22,2 miliard korun se firma shodila na 1,2 miliardy. Všichni si naštěstí po této rychlé jízdě, kterou nešlo ukočírovat, uvědomili, že takhle to dál nejde. Společně dali hlavy dohromady, přiznali si svoje největší chyby a snažili se najít cestu ven z nepříjemné situace.

Nevěděli jak nakládat s penězi, nevěděli, co chtějí jejich zákazníci a nevěděli, jak mají vést Fab do dalších, snad úspěšnějších let. Pozice v té době nejlépe zainvestovaného startupu v New Yorku na ně začala doléhat.

Poslední záchrana

S posledními 200 miliony korun na účtě najali soukromého výrobce nábytku a spustili nový projekt Hem. Průměrná objednávka na Hem dosahuje zhruba 25 tisíc korun a za prvních 100 dní se jich podařilo realizovat několik tisíc ve více než 40 zemích světa, informuje BI.

Hem prakticky zachránil Fab před absolutním krachem a Fab si nyní na starosti vezme fond PCH International, který o něj projevil zájem už v minulých letech. Uvidíme, jestli se podaří oživit tento skomírající startup a poslat opět k výšinám.

Další příspěvky

  • UP Business Camp motivoval k podnikání

    Olomouc (24. listopadu 2021) - Mít nadšení, motivaci, odvahu, dát do podnikání srdce a začít businessem můžete právě teď. To opakovaně zaznívalo na univerzitní konferenci UP Business Camp,...
  • OHLÉDNUTÍ ZA POSLEDNÍM BUSYMAN ANGEL DAY ROKU 2021

    V úterý 16.11.2021, jsme se letos naposledy sešli na pravidelném eventu, který můžete znát pod názvem Busyman Angel Day. Tento event pořádáme pravidelně už od dubna 2015. Jeho...
  • Souboj startupů na UP Business Campu se blíží

    Olomouc (2. listopadu 2021) – Na 9. ročníku konference UP Business Camp proběhne souboj startupů a inovativních týmů. Ty mohou vyhrát ceny v hodnotě více než 100 000 Kč a vyplout tak...

Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Mánesova 28, Praha 2 - Vinohrady

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.