Silicon Valley je shovívavé k neúspěchu start-up firem

CzechInvest již na stáž do technologických center po celém světě vyslal čtyři desítky českých firem. Odliv mozků prý ale nehrozí. "Dostatečně schopné a ambiciózní lidi v Česku neudržíme a ani bychom o to neměli usilovat," říká zakladatelka programu Lenka Kučerová.
 
Původně odjela Lenka Kučerová na západní pobřeží USA, aby lákala tamní velké zahraniční firmy, jako je třeba Google nebo Yahoo, aby investovaly v Česku. Velice brzy po příjezdu ale začala prosazovat opačnou strategii a vybudovala program CzechAccelerator, který pomáhá českých firmám prorazit na americkém trhu.
 
“Nabyla jsem přesvědčení, že dlouhodobá konkurenceschopnost Česka nezávisí na zahraničním kapitálu u nás doma, ale na českých firmách, které budou úspěšné na světovém poli,” vysvětluje v rozhovoru pro Ekonom.
 
Jak jste dostala myšlenku začít budovat program CzechAccelerator?
 
V květnu roku 2009 jsem byla vyslána jako zahraniční zástupce znovuotevřené pobočky CzechInvestu na západním pobřeží USA. Kancelář jsem umístila do technologického akcelerátoru Plug and Play Tech Center, kde jsem byla obklopena nejen start-upy, konzultanty a investičními fondy, ale také zástupci převážně evropských zemí, jejichž primárním posláním bylo poskytovat přístup do Silicon Valley slibným domovským technologickým společnostem. Mně tento model ekonomického rozvoje velmi oslovil. V té době jsem si již plně uvědomovala, že Česká republika ztrácí na své investiční atraktivitě díky vzrůstajícím nákladům a stagnujícímu podnikatelskému prostředí. Rychle jsem nabyla přesvědčení, že bychom měli začít dělat něco podobného i pro české firmy, protože naše dlouhodobá konkurenceschopnost nezávisí na zahraničním kapitálu v Česku, ale na českých firmách, které budou úspěšné na světovém poli.
 
Co vás v Silicon Valley zaujalo po příjezdu?
 
Byla jsem velmi překvapená všudypřítomnou vstřícností. Všichni se mě ptali na mé plány a jestli s něčím nepotřebuji pomoci. Rychlost komunikace a následné exekuce byla další velké překvapení.
 
Čím se vyznačuje podnikatelské prostředí v Silicon Valley?
 
Tamní prostředí je velmi shovívavé k neúspěchu. Za předpokladu, že podnikatel vyvinul maximální úsilí a stejně se nezadařilo, není považován za neúspěšného, ale zkušenějšího. Očekává se, že lekce z nezdaru plně uplatní v příštím byznysu, který má statisticky o 20 procent větší šanci na úspěch. O těchto zkušenostech se velmi otevřeně mluví a publikuje, a tak mají začínající podnikatelé mnohem větší šanci se z nich také poučit. Dále se tam klade obrovský důraz na profesionalitu a důvěryhodnost.
 
Nemáte obavu z toho, že CzechAccelerator bude přispívat k odlivu mozků?
 
Doba ostnatých drátů je zaplať pánbůh za námi, dostatečně schopné a ambiciózní lidi v Česku neudržíme a ani bychom o to neměli usilovat. Úspěšné záoceánské působení tuzemských podnikatelů z GoodData, Socialbakers, účastníků CzechAcceleratoru a dalších vede v ČR k tvorbě vysoce kvalifikovaných pracovních míst v oblastech vývoje a stále více také obchodu. Díky nabytým zkušenostem, kontaktům a know-how aktivně pomáhají nově přijíždějícím společnostem do Silicon Valley a inspirují, motivují a vzdělávají podnikavce zůstávající na domovské půdě. Přínos těchto tzv. nových argonautů je jasně patrný v Izraeli nebo Indii. Mezinárodní úspěch českých technologií samozřejmě také vede k prezentaci Česka jako vyspělé a konkurenceschopné ekonomiky.
 
Je pravda, že v Silicon Valley si lidé ochotně pomáhají navzájem?
 
Ano, říká se tomu Pay It Forward - vstřícností si zajišťujete budoucí spolupráci. Pochopení této mentality nevyžaduje nijak zvláštní inteligenci. Je přeci naprosto přirozené, že se ráda budu revanšovat člověku, který mi v minulosti nějak pomohl. Musím se ale být schopna oprostit od krátkozrakých a kontraproduktivních úvah, že by dotyčný mohl být v konečném důsledku úspěšnější než já.
 
V Česku tohle nefunguje?
 
Myslím, že obecně v Evropě nemáme k tomuto modelu chování blízko. I v rámci Spojených států se jedná o unikátní přístup. Po návratu z USA jsem byla nadšená z toho, jak si velcí matadoři českého internetu najdou ve svých nabitých diářích čas a jako mentoři se věnují desítkám začínajících podnikatelů. Po nějaké době jsem zjistila, že někteří lidé spolu nejsou schopni spolupracovat třeba kvůli domnělým křivdám z minulosti a že ne všichni, kteří by k rozvoji české start-upové scény přispívat rozhodně mohli, tak dělají. Vysoce kooperativní prostředí Silicon Valley se ale vytvářelo po generace a my jsme na samotném začátku. Vstřícnost a snahy mnoha lidí, úspěšné zavádění příkladů dobré praxe a zkušeností ze zahraničí a rapidně narůstající počet českých podnikavců, kteří již z této filosofie profitují, mě každodenně přesvědčují o tom, že jsme na dobré cestě.
 
Co dělají podle vás firmy jako nejčastější chybu, když jdou do Silicon Valley? Čeho by se měly vyvarovat?
 
Čas v Silicon Valley je dosti drahý a rychle běží, a tak je určitě přínosné zamyslet se nad vizemi a cíli, a nepodcenit předodjezdovou přípravu, jako je vypracování informačních materiálů a sjednání prvních schůzek přes internet a Skype. Sebeprezentace je velmi důležitá, a proto je dobré myslet na perfektní angličtinu a celkovým obsah i design firemních webových stránek, důležitost profesionálních sociálních sítí jako LinkedIn a nezanedbat přípravu tzv. pitche - krátké prezentace, která by měla zaujmout účastníky networkingových akcí, jejichž absolvování je naprostou samozřejmostí pro úspěšný pobyt. Je zásadní si uvědomit, že pomoc v podobě kontaktu, rady nebo doporučení může čekat na každém rohu a na druhou stranu být člověk vždy připraven pomoc nabídnout. Naprostou samozřejmostí je profesionální přístup a vystupování - chodit včas, dodržovat sliby, rychle a pružně reagovat, neztrácet čas ostatních, projevovat nemalé nadšení pro svou firmu a produkt a hodně se usmívat.

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.