Podnikatel je ve společnosti pojem pro úspěšného člověka, který řídí lidi a je dostatečně movitý. Avšak chtít ještě neznamená na to mít. Ačkoliv sen být jednou vlastním pánem, mít zaměstnance a prosperující společnost má velké procento mladé generace, dosáhnout toho se podaří jen hrstce z nich. Podnikavost člověk musí mít prostě v sobě. Znamená to mít komplexní obchodní dovednosti, komunikativnost, kreativitu a smysl pro řízení lidí. K tomu všemu je však ještě důležitá jedna věc, a to dobrý podnikatelský nápad.
Lidé, kteří dostali nápad do podnikání, k němu ve většině případů přišli naprosto náhodně a spontánně. Například v tramvaji, na dovolené, či ve chvíli, kdy s kolegy a s nadřízeným seděli na firemní poradě. Jsou to většinou kreativní lidé, kteří se snaží nalézat nové cesty k cíli, přemýšlí nad problémy a snaží se dívat na věc z více úhlů pohledu. Jen málo komu se poštěstí si sednout ke stolu s papírem a tužkou a vymyslet, v čem bude jednou podnikat. V takových případech, pokud opravdu nějaký nápad přijde, je většinou naprosto neživotaschopný, nebo má na trhu takovou konkurenci, že již pro dalšího konkurenta není na místo.
Nápad na podnikání je teprve začátek a mít tento nápad ještě neznamená úspěšně podnikat. Kdybychom byli schopni spočítat, kolik zajímavých podnikatelských nápadů se objeví v hlavách českých lidí za jeden den, jistě bychom byli překvapeni, jak vysoké číslo to je. Avšak většina těchto nápadů stejně rychle jak přišla, tak zase odejdou, a to většinou bez většího, či menšího zájmu. Z toho mála lidí, kteří nad nápadem opravdu přemýšlí a snaží se jej rozvézt, je jen hrstka těch, které nápad nadchne natolik, že jim stojí za to mu věnovat čas například tím, že se dívají kolem a analyzují, zda by o nápad byl zájem. Ještě méně z nich si dají tu práci s tím, že si na internetu vyhledají jaká je v daném odvětví konkurence, jaká je poptávka, či zda něco podobného již neexistuje v zahraničí. Nejmenší množství z těchto lidí pak mají chuť se věnovat vytvoření propracovaného podnikatelského plánu se vším, co k němu patří.
Ačkoliv by se mohlo zdát, že skvělá podnikatelská myšlenka je hlavním krokem k úspěšnému startu, není tomu tak. To nejdůležitější je právě podnikatelský plán o to více, pokud hledáme do začátku investora. Podíváme-li se trochu do historie – a nemusíme chodit daleko – těžko si lze představit, že každá firma, která v devadesátých letech v České republice vznikla, měla podnikatelský plán. Ale podnikatelský zázrak, kterým devadesátá léta u nás byla, je již dávno pryč a dnes kdo není perfektně připraven a neví, jaká rizika na něj v jeho začátku podnikání mohou číhat, může rychle v tvrdě konkurenčním prostředí pohořet.
Autorka: Martina Procházková - marketingová manažerka portálu Busyman.cz. Originální článek naleznete na portálu firemnifinace.cz - http://www.firemnifinance.cz/zpravy/finance/311815-vse-zacina-u-podnikav...