Svět se nezastavil! To je "fakt" a názor, který spojuje několik expertů a profesionálů přímo z byznysu. Ti jsou zapojeni v programu BYZNYS RESTART a my jsme se jich zeptali na 7 stejných otázek a chtěli jsme znát jejich názor, jak se staví k období “Covid” vs. fungování firem a jejich dalším krokům, co se změní a zda vidí vůbec nějaká pozitiva. Přečtěte si odpovědi a jak nad tím přemýšlí Matúš KARAFFA (dále Matúš), spoluzakladatel, manažer, ex-CEO Feedo.cz (ČR,SK,PL), Pavel NÝČ (dále Pavel), spoluzakladatel, manažer, ex-ředitel Neoluxor a Zdeněk HAŠEK (dále Zdeněk), senior marketingový a prodejní profesionál, školitel a lektor. Všichni tři pánové jsou také členy našeho Busyman Angel Clubu.
Matúš: Pre Mňa je to poskytnutie niečoho čo mám a viem/chcem sa toho vzdať (v tomto prípade znalosti, skúsenosti, ...) niekomu kto to momentálne potrebuje a ja verím, že to správne využije a že ho to posunie ďalej.
Pavel: Jsem zastánce osobní zodpovědnosti. Přesto existují okamžiky, kdy člověk rád a nezištně pomůže, protože to považuje za nezbytné.
Zdeněk: Dobrý pocit z možnosti pomoci firmám a podnikatelům, na které současný stav těžce dopadl.
Matúš: Samotná pomoc firmám, ktoré sú ohrozené. Firmy nevnímam ako niečo nehmotné, abstraktné, ale pre mňa firma = ľudia. Takže je to pomoc ľuďom a to samotné ma motivuje. A myslím si, že mám schopnosti a znalosti pomôcť :)
Pavel: Poznat nové partnery, předat jim své zkušenosti a zároveň sám sebe díky nové situaci posunout o stupínek výš.
Zdeněk: Nové zkušenosti a kontakty, možnost pomoci firmám v nesnázích, šance získat nové placené projekty
Matúš: Viditeľne sú najviac postihnuté oblasti cestovných ruch, gastro a offline retail. Ale na to je naviazaných hromada ďalších firiem, takže v podstate ktokoľvek, koho business sa zastavil či výrazne obmedzil, prípadne kto to obmedzenie do budúcna očakáva a má teraz dobrú príležitosť sa na to pripraviť!
Pavel: Všechny firmy, které cítí nejistotu z budoucnosti. Pohled zvenčí velmi často umí najít nové řešení nebo rozptýlit pochybnosti.
Zdeněk: Především ty, kreré současná omezení nejvíce zasahuje – např. oblast cestovního ruchu, gastronomie, nepotravinářského maloobchodu nebo vzdělávání.
Matúš: Pohľad zvonku, skúsenosti z budovania i riadenia menšej i veľkej firmy a skúsenosti, ktoré som získal analýzou mnoha firiem a pohľadom do nich. Viem Pomôcť jak s analýzou čísel a procesov, tak i s realizáciou z toho vyplývajúcich zmien (i nepríjemných).
Pavel: Zabývám se zejména zavedením moderních metod řízení (pomoc všem manažerům) a zvýšením efektivity firemních procesů. Zjednodušeně pomoci manažerům získat z podřízených lepší výsledky a identifikovat, které činnosti firmy zrušit a které změnit a jak.
Zdeněk: Mohu pomoci s analýzou stavu, nastavením nové strategie, tvorbou business a marketingového plánu nebo hledáním úspor (hledání efektivnějších řešení, omezení nebo zrušení zbytných činností, výběr nových dodavatelů apod.).
Matúš: Pre firmy jednoznačne v tom, že sa na ich fungovanie detailne pozrie niekto zvonku, kto nie je zaťažený aktuálnym i historickým fungovaním firmy, jej vývojom, obmedzeniami, vnútornou politikou či medziľudskými vzťahmi. Mnoho veci bude vidieť inak a tak i na druhej strane bude sedieť otvorená myseľ, môžu z toho vzniknúť úžasné synergie! Teraz je na to ideálna doba, pretože za "normálnej situácie" by tomu bolo otvorených oveľa menej ľudí a firiem. Pre mentorov je skvelá možnosť zistiť ako fungujú iné firmy a, okrem samotnej pomoci týmto firmám, môžu niektoré zisteni a použiť vo svojich iných businessoch.
Pavel: Hlavním benefitem je zpřístupnění přínosů konzultační činnosti i těm firmám, které by jejich využití ani nenapadlo.
Zdeněk: Okamžitá pomoc v těžké situaci nebo příprava firmy na období pokoronavirové
Matúš: Určite, veľa. Čast som popísal v bode 7). Ak mám firmu, ktorá je, aj napriek vládnym obmedzeniam a predpokladanému poklesu poptávky, schopná tieto časy zvládnuť, je to pre jej majiteľov a management úžasná príležitosť zastaviť sa, vystúpiť z bežnej každodennej operatívy a zamyslieť sa a pozrieť sa na svoj business zase zhora. U mnohých mohlo dôjsť k tomu, že cez stromy nevidia les a teraz majú príležitosť ten les znova uvidieť a doslova svoj business reštartovať. Taktiež to môže byť ideálny čas na realizáciu nepopulárních odkladaných rozhodnutí – personálne zmeny, škrty v nákladoch, zmeny v cenníkoch atď – súčasná situácia môže byť ideálna "výmluva" :)
Pavel: Digitalizace různých oblastí a e-commerce urychlí svůj rozvoj.
Zdeněk: Určitě. Příležitosti v oborech a činnostech, kterým současná situace svědčí (ecommerce, logistika, domácí zábava a vzdělávání apod.). Digitalizace firem a rychlejší přechod na ecommerce. Větší důraz na smysluplné poslání firem – zlepšování života zákazníků, ekologie, podpora a soudržnost zaměstnanců, omezování plýtvání, udržitelný rozvoj atd.
Matúš: Myslím, že každý business saviac zdigitalizuje. U každého to bude znamenať niečo iné, ale bude to veľký krok vpred. Dôjde taktiež k zmene mnohých procesov vo firmách, ktoré nejako fungovali zotrvačnosti a súčasná situácia prinútila firmy procesy zmeniť a častokrát zlepšiť. Osobne verím, že dôjde k veľkému rozmachu práce out-of-office - nie nútená a nariadená, tzn. Nie úplne opačný extrém ako je v súčasnosti nútená a nariadená práca z kancelárie, ale že bude bežné, aby ak pracovník chce, pracoval out-of-office. Okrem iného tak budú môcť firmy ušetriť na nájmoch za kancelárie :) a veľa businessov, ktoré súčasnú situáciu zvládnu a prežijú, z toho môže vyjsť silnejších i preto, že šéfovia/vlastníci/zakladatelia zistili (boli prinútený zistiť), že věci sa dajú robiť inak.
Pavel: Dojde k ozdravné korekci až příliš přehřáté ekonomiky např. v oblasti realit a pracovního trhu. Doufám, že se zpomalí omezování a dirigování podnikání ve jménu enviromentalismu.
Zdeněk: Zmizí přebytečný tuk, ego a bullshit, bude se pracovat efektivněji, více online komunikace a dělání byznysu, flexibilnější úvazky a pracovní doba, hledání nových příležitostí, větší agilita