Pomáháme firmám nastartovat i restartovat jejich business

 

 Busyman nabízí mentoringový program i „dospělým firmám“, nejen startupovým projektům. Jak to funguje, kdo ho využívá a proč?

Je pravdou, že celý mentoringový program začal modulem „Business plán za 21 hodin“, který je určen především startupovým projektům. Přicházely za námi inovativní projekty, požadovaly stále vyšší investice, ale příprava jejich podnikatelského záměru byla odlehčeně řečeno „nedostatečná“. Nechtěli jsme ztratit kredibilitu před našimi angel investory a proto jsme s přípravou business plánů začali projektům pomáhat. Toto bylo na podzim 2018. Od té doby jsme se ale výrazně rozrostli a zprofesionalizovali. Obracejí se na nás podnikatelé s již rozjetými projekty nebo s běžícími firmami, které se dostaly do nějakého zlomového bodu. Tím může být třeba dosažení určité velikosti firmy, kterou už majitelé nezvládají a přetěžuje je. Případně chtějí nechat do firmy vstoupit investora, nebo jim naopak přestal fungovat jejich business model. Často potřebují firmu přestrukturovat a znovu nastartovat její růst nebo expanzi. Pro tyto potřeby vznikl náš program Business Restart. Je to business consulting pro etablované firmy. Aktuálně poskytujeme mentoring v 6 balíčcích v rozsahu od 2 hodin jednorázově, až po dlouhodobé programy o 100 hodinách měsíčně. Od jednorázové konzultace po kompletní restrukturalizaci a řízení středně velké firmy. Máme za sebou řadu úspěšných realizací, jako např. u jedné české firmy vyrábějící a prodávající kosmetiku a parfémy: odkaz na case study. Nyní je naším typickým zákazníkem „dospělá firma“ s obratem 30 až 150 milionů.

Jak vás firmy nejčastěji oslovují ?

Firmy nás většinou oslovují přímo přes náš web nebo přes LinkedIn. Ale také se stává, že nám zavolá některý z našich angel investorů nebo členů klubu a předá nám kontakt na známého, který má firmu, která má problém. Ať už voláme někomu my nebo někdo nám, rozhovor se po 2 minutách dostane do fáze, kdy majitel firmy začne: „Kluci mám problém…“.

Jaké jsou nejčastější problémy, s nimiž se u firem setkáváte? Uvedete pár typických příkladů ze života?

Například firma roste, generuje obrat, majitel nabírá lidi, nakupuje vybavení, navyšuje zásoby, ale pak zjistí, že přesto nevydělává peníze. Aha, asi je něco v nepořádku s nastavením firmy, produktivitou a finančním řízením… Nebo firma dříve skvěle rostla, prosperovala, nestíhala. Pak se něco změnilo a najednou začaly obraty klesat. Zkoušeli všechno možné, investovali čas, peníze i úsilí, ale nic nepomohlo. Teď firma jen přežívá, obraty sice stále generuje, ale přestala vydělávat a jde to spíše z kopce. Aha, možná se na trhu něco změnilo a ztratila se konkurenční výhoda a tržní podíl. Možná je něco špatně s cenotvorbou nebo obchodní oddělení jen zlenivělo… Nebo jiná situace: firma skvěle roste, expanduje, dokonce i vydělává. Majitel ji vypiplal z 0 na 150 milionů Kč obratu, ale nakonec zjistí, že už to sám nezvládá. Nemá dostatek zkušeností s vedením větší firmy, nemá na to nastavenou organizační strukturu a lidi s dostatečnou kompetencí, řídící ani kontrolní mechanizmy. Pouštět se do významné restrukturalizace firmy se majiteli samotnému nechce a přijde mu to riskantní. Potřebuje pomoc od někoho, kdo podobnou restrukturalizaci dělal již několikrát a ví, na co si dát pozor a jak to udělat správně. Častá je i situace, kdy firma rychle vyrostla, v podstatě se jedná o punkový startup, který vznikal spontánně. Problémy se řešily „hašením“, všechno fungovalo skvěle. Nyní nastal čas, kdy by majitel uvolnil část podílu investorovi nebo firmu dokonce prodal. Ale nikdo nechce investovat, protože firma je „one man show“ s pracovníky, kteří jsou spíše kamarádi a známí, ve firmě nejsou nastaveny žádné procesy, neexistuje plánování, sales si žije vlastním životem, finanční kontroling a řízení doposud nebylo potřeba. V tom případě firma potřebuje pomoci připravit na vstup strategického investora. Ještě poslední příklad: firma dlouhodobě roste, vydělává peníze, vše je stabilní, řízené a pod kontrolou. Majitel vycítí příležitost a chce rychle expandovat. Připravit expanzi ale vyžaduje čas, znalosti a zkušenosti, které ve firmě chybí. Pak může požádat někoho „zvenku“, kdo s tím má zkušenosti a mohl by mu to usnadnit a eliminovat začátečnické chyby.

A jak to potom probíhá?

Vyslechneme si majitele, během úvodní schůzky nebo telefonátu navnímáme obsah a rozsah aktuálních problémů. Málokdy je totiž skutečné jádro problému v tom, co nám majitel firmy popisuje. Ve většině případů je to více problémů, které na sebe navazují, jeden podmiňuje druhý, druhý třetí atd., atd. Všechno se kumuluje několik měsíců i let a pak přijde moment, kdy už to majitel „neutáhne“ finančně, fyzicky, psychicky, nebo prostě už jen nechce, a v ten moment hledá pomoc „zvenku“. Jakmile si uděláme představu o konkrétní potřebě majitele, navrhneme vhodný postup. A pak záleží, jestli se jedná o jednoduchý balíček několika konzultačních hodin, nebo některý z dlouhodobějších programů. Když má majitel o službu skutečně zájem, a to se pozná velmi rychle, zpravidla se i u dlouhodobých programů domluvíme do dvou týdnů. Vybereme nejvhodnějšího mentora či mentory, připravíme s majitelem představení celého projektu ve firmě a do měsíce můžeme začít. 

V jakém rozsahu mentoring nabízíte?

Nově jsme celý program mentoringu přepracovali a nabízíme ho v 6 balíčcích. Nejmenší obsahuje 2 hodiny a poskytuje Rychlý feedback k celkovému nastavení firmy nebo naopak k vybranému konkrétnímu problému.

Větší je pak balíček Detailní feedback 10 hodin, kdy s klientem procházíme všechny funkční oblasti firmy. Můžeme případně procházet jen vybrané oblasti, jít do větší hloubky a rovnou navrhnout, jak bychom doporučovali problém řešit.

Dalším balíčkem je již zmiňovaný Profesionální business plán za 21 hodin.

Střední úroveň a zároveň první dlouhodobý balíček nazýváme Co-pilot. Zahrnuje práci jednoho mentora, který „stínuje“ majitele firmy a pomáhá mu firmu nastavit tak, aby byla dlouhodobě funkční. Navrhuje konkrétní změny v jednotlivých oblastech a pomáhá je rovnou implementovat. Pomáhá vést meetingy a radí, jak pracovat s lidmi, pomáhá s těžkými či nepopulárními rozhodnutími. Rozsah je přibližně 16 hodin měsíčně, což odpovídá jednomu půldni týdně.

Ještě větším balíčkem, vhodným již pro větší a strukturovanější firmy, je program nazvaný Hands on management. Ten zahrnuje práci 2 mentorů, kteří si jednotlivé oblasti nebo oddělení firmy rozdělí, rychle identifikují problémy a okamžitě je řeší. Mentoři kombinují fyzickou přítomnost ve firmě a samostatnou práci. Zároveň pokrývají jak managerskou práci, tak částečně suplují i exekutivní složku. A právě proto, že se mentoři nebojí si vyhrnout rukávy a předvést i kus exekuce, říkáme tomuto balíčku „hands on management“. Rozsah je přibližně 64 hodin měsíčně, což odpovídá jednomu pracovnímu dni za každého z mentorů.

Největším balíčkem je tzv. Executive board, což je v podstatě „pronájem externího managementu firmy“. 3 profesionálové si rozdělí firmu podle svých odborností, prolezou ji do posledního šroubku a přijdou s návrhem co přestat dělat, co začít dělat a co dělat jinak. Následně mohou pomoci s implementací změn i celkovou restrukturalizací firmy. Pomohou navrhnout novou organizační strukturu, vybrat správné lidi, adaptovat je, sestavit vhodné KPIs i odměňovací model. Pomohou nastavit firemní procesy, aby vše šlapalo jak má. Pomohou s otevřením nových obchodních kanálů, marketingem, logistikou a všemi dalšími nezbytnými oblastmi. Zjednodušeně řečeno, ujmou se řízení firmy spolu s majitelem, který si tak může třeba odpočinout nebo se věnovat jen tomu, co ho ve firmě baví. Zde už se skutečně bavíme o tom, že Executive board může firmu dlouhodobě řídit a spravovat a majitel se může posunout do role akcionáře. Rozsah tohoto balíčku je přibližně 96 hodin měsíčně.

Takže rozsah Busyman mentoringu je opravdu velký J.

Skvělé na tom všem je, že když do firmy nastoupí více mentorů, tak se efektivně doplňují a pracují mnohem rychleji, než kdyby to dělal jen jeden člověk. Zároveň všechna rozhodnutí a promyšlení komplikovaných situací prochází přes více zkušených hlav. Takže když společně řeknou, že to bude fungovat, tak to s velkou mírou pravděpodobnosti skutečně fungovat bude. Zároveň mají za léta praxe vybudovaný fungující network, takže když je potřeba něco vyřešit, tak zvednou telefon a řešení je na stole. Nejsou zatíženi historií firmy ani emocemi, které mnohdy majitele svazují. Rozhodují se na základě čísel, jsou důslední a rychlí a většinou aktivitu ve firmě rychle posunou na „vyšší level“.

Kdo poskytuje konzultace, resp. mentoruje? 

Jsou to většinou aktivní investoři z našeho Busyman Angel Clubu. Jsou to profi manageři s dlouhodobou zkušeností z top managerských pozic v korporátních nebo soukromých firmách. Mohou to být i úspěšní startupisté, kteří vybudovali a vyexitovali nějaký projekt a chtějí dále předávat své zkušenosti. Podnikatelé tak získají zpětnou vazbu a pomoc od lidí, kteří mají v dané oblasti hodně reálných a léty prověřených zkušeností. Pro investory je to naopak příležitost, jak uplatnit své know-how, konexe, znalosti a účastnit se zajímavých projektů.

Jsou nyní vašimi zákazníky i firmy poznamenané koronakrizí?

Ano, ale je to jen jeden z důvodů, který si u firmy vynutil nějakou změnu. Je jedno, jestli firma potřebuje změnu, protože jí přestal fungovat business model z důvodu nárůstu konkurence, nebo kvůli lockdownu museli zavřít kamenné prodejny a musí rychle nastartovat online sales. Obecně situace vyžaduje změnu současného stavu a je třeba ji realizovat rychle, efektivně a s co nejmenšími náklady. Důležité je přežít, osekat nadbytečné věci, provést firmu komplikovaným obdobím a připravit ji na nový začátek.

 

Další příspěvky

  • PIVKO S INVESTOREM vol. 11

    Desáté konání klubové akce „Na pivko s investorem“, na které se sešli členové Busyman Angel Clubu, mělo příznak mnohých změn a tomu bude odpovídat i toto ohlédnutí za samotným setkáním.Poslední pivko...
  • V čem podnikat v době (po)Covidové? Aneb jak najít ten správný podnikatelský nápad

    V hloubi duše cítíte, že byste právě teď chtěli začít s podnikáním, ale stále nenacházíte ten tajemný poklad úspěchu v době, kterou současná situace přináší? Jaké jsou momentální trendy? Jakým směrem...
  • NOVÝ ZÁKON O EVIDENCI SKUTEČNÝCH MAJITELŮ

    Vážení startupisti, investoři a podnikatelé, znovu jsme spojili síly a společně s naší partnerskou právní kanceláří MACEK.LEGAL jsme pro Vás připravili kompletní souhrn informací ke změnám týkajícím...

Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman
Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Mánesova 28, Praha 2 - Vinohrady

© 2010 - 2021 Genesis Invest s.r.o.