NA PIVKO S INVESTOREM, VOL. 5

Už po páté se sešli investoři z Busyman klubu jako rytíři u kulatého stolu v restauraci Katr v rámci našeho setkávání v rámci formátu "Na pivko s investorem". Téma bylo tentokrát velice zajímavé:

 „Přístup startupu k budování hodnoty neboli sprinteři versus maratonci.“

Jako první si vzal slovo náš nový člen a bývalý vrcholový manažer světového formátu Miroslav Šole, který je toho názoru, že v businessu jsou dva přístupy jak budovat hodnotu. Buď to děláte zejména pro peníze a jste orientováni na tvrdá data, tabulky a návratnost investice s tím, že všechny ostatní parametry jsou sekundární. Nebo jste srdcař, který to dělá zejména proto, že ho to baví, naplňuje a věří v úspěch daného řešení. Naše diskuze se tímto názorem dala pořádně do pohybu, zdálo se, že u stolu sedí více srdcařů, ale byli tam i ti, kteří nekompromisně sledují tvrdá data! Perfektní kombinace! 

Padlo několik velice zajímavých příkladů sprinterů, jako je například Uber, který asi všichni známe. Tento startup raisuje miliardy a miliardy dolarů, ale stále generuje miliardové ztráty. Na druhou stranu Facebook se účastnil 14 kol fundraisingu a získal více než 2 miliardy dolarů od soukromých investorů z řad andělů a fondů před jeho IPO a trvalo mu řadu let, než překlopil své hospodaření do zisku. Podařilo se a Facebook je nyní jedna z nejhodnotnějších firem na světě. Názor některých členů klubu, že se jedná spíše o výjimku a nelze tedy srovnávat s "běžnou praxí" byl ale asi na místě.

Následně se diskuze stočila na téma současného způsobu financování startupů, kde foundři většinou zaměřují maximum své energie na přípravu nových a nových pitchů a obíhání investorů, aby jejich zdroje nevyschly. Sprintují. Náš partner Jarda Weiss, který pracoval pro řadu tradičních nadnárodních korporací, které existují desítky let, nám sdělil jeho pohled na věc, jak tyto většinou rodinné firmy ze začátku budovaly hodnotu postupně a předávaly ji dalším generacím bez nutnosti ohromných investic od externích partnerů. Zkrátka a dobře museli si na svojí expanzi a rozvoj vydělat sami. V sedmdesátých letech ale v Americe nastoupily  na trh fondy soukromého kapitálu, které začaly poskytovat finance v různých fázích životního cyklu firem. Dnes stojí venture kapitálové fondy za řadou úspěšných startupů a tento způsob financování firemního rozvoje se stal zcela běžným. Svět nekompromisně zrychluje a mnozí foundři jsou pod velkým tlakem dostat své řešení do světa velmi rychle, než to udělá konkurence z jiné části světa. Na to potřebují kapitál, kterého je ve světě v rukou investorů nyní přebytek.

Jaký přístup je tedy ten správný?

  • Sprinterský - kde mladé firmy sprintují, aby získaly kapitál a akcelerovaly tak svou expanzi a rozvoj svého podnikání?
  • Nebo klasický způsob, který zde nazýváme maraton, kde společnosti financují svůj rozvoj ze zdrojů, které si sami vydělají?

Nejlepší způsob je vždy kombinace několika faktorů, svět není černobílý, jak jsme se několikrát přesvědčili. Je přeci chytré akcelerovat svůj rozvoj penězi investorů, ale zároveň přísně dbát na návratnost investovaných peněz. Není dobré spoléhat na to, že když dojdou peníze, přijde jiný "bohatší" investor, který vytluče klín klínem! Když chceme vidět naši budoucnost, musíme se podívat do historie a vzít si z ní to nejlepší poučení. Na druhou stranu rodinné společnosti by neměly ignorovat současné směry moderního financování.

Děkujeme všem za účast a přínosnou a zajímavou diskuzi. Těšíme se na příště!

Autor: 
Jan Brody

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.