NA PIVKO S INVESTOREM, VOL. 4

Přinášíme vám report z dalšího kola akce Na pivko s investorem. Tentokrát již  vol. 4. Naše řady se opět rozšířili a to je pro nás jasným potvrzením, že vás formát i obsah akce baví. Navíc se nám pomalu formuje "Busyman motorkářské jádro", takže již padly první návrhy na společnou "Busyman Hell Angels" vyjížďku.

TÉMA DISKUZE: JAKÉ POJISTKY, NEBO FORMY ZAJIŠTĚNÍ, BY MĚLY OBSAHOVAT SMLOUVY S PROJEKTY, ABY BYLY PENÍZE INVESTORŮ CO NEJLÉPE ZAJIŠTĚNY.

Obecně jde o téma, které je hodně diskutované, důležité a citlivé, ale nemá  žádné univerzální řešení. Přesto, že se při podpisu smlouvy všichni snaží identifikovat všemožné situace, do kterých se projekt může dostat, nikdy není možné pokrýt vše. Právní subjektivita projektu je zpravidla s.r.o., což z podstaty věci znamená, že zákonný rámec je tvořen Obchodním zákoníkem. I přesto je dobré si pár oblastí ohlídat. Ty je pak dobré zakotvit ve stanovách. Může to být  například 100% focus foundera na projekt, který zajistí to, že founder nebude pracovat na HPP v jiné firmě, nebo nebude rozvíjet tři projekty současně.

Další oblastí, které je třeba se pověnovat ve větším detailu, je přijímání klíčových rozhodnutí. Investor může například trvat na aplikaci "blokační minority", což mu zajistí, že projekt nebude realizovat věci, které budou v zásadním rozporu s názorem investora. Na druhou stranu je potřeba počítat s tím, že pokud je v projektu investorů více a každý z nich má nastavenu blokační minoritu na svou osobu, tak se projekt může velmi snadno zaseknout.

Úskalí v rozhodování představuje i příliš početná skupina rozhodovatelů. Často ne proto, že by se investoři neuměli dohodnout nebo rozhodnout, ale třeba jen proto, že se nedokáží společně sladit v termínu schůzky. S dalšími investičními koly a rozrůstáním investorské základny, zejména v raných fázích projektů, to může představovat problém, který projekt brzdí v rozvoji. Doporučení Busyman angelů v této oblasti může být například přenesení pravomoci z "valné hromady" tj. všech akcionářů na "kontrolní komisi", tj. vybrané jedince s dostatečnou kompetencí a pravomocemi. Tím projekt získává výraznější flexibilitu a významně se snižuje riziko zdržení.

Samostatnou oblastí je reporting a transparentnost projektu. Na začátku každého projektu jsou všichni investoři aktivní a entusiasmus nezná hranic. Postupem času a prvními odchylkami od původního plánu postupně chladne. To je logické, ale nikdy by neměl klesnout pod racionální hranici. A právě tu je třeba na počátku definovat. Angelové doporučují nastavení jasných managerských KPIs a měsíčního reportingu ze strany foundera směrem k investorům. Ten držet minimálně 1x měsíčně alespoň formou zasláním nebo nasdílením dokumentů. Dá se jít samozřejmě i dále a nastavit si např. "alert systém", který upozorní na to, že se aktuální výsledky odchýlili o více než XY% od původního plánu a jaké "akce" musí founder projektu v tento moment podniknout.

Dalším investorským "must" je kontrola finančních toků projektu. Ta může být zajištěna např. náhledem na bankovní účet projektu, nebo nastavením "spend pravidel" typu: investice do určité hranice může founder udělat sám, ale nad tuto hranici ji musí již odsouhlasit kontrolní komise apod.

Stanovy  by dále měly definovat za jakých podmínek a kdy může nebo musí angel investor projekt opustit a exitovat. Že projekt/firma je povinna jeho podíl odkoupit a jak se bude stanovovat hodnota podílu. Může definovat i "ochranu proti ředění" pro první angely a podobně.  

Zásadní zprávou, která od Busyman angelů vzešla je konstatování, že edukace v této oblasti je stále na nízké úrovni a je třeba se neustále vzdělávat. Nikdy by neměla nastat situace, kdy foundeři projektů jsou v tomto směru edukovanější a zkušenější než investoři. V případě zkušenějšího foundera a méně zkušeného angela je vždy lepší požádat o pomoc odborníka. Ušetří to řešení nepříjemných a komplikovaných situací v budoucnu. Apriori takových, kterým se dalo předejít.

Na závěr zaznělo i velmi trefné a vtipné přirovnání, že: "S investicí do startupu je to jako s manželstvím. Jak si to na začátku nastavíte, tak to máte.....a pak už budete jen ustupovat".

Autor: 
Jaroslav Weis

Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman
Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
Haštalská 1072/6
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

© 2010 - 2020 Genesis Invest s.r.o.