Najít kvalitní lidi do společnosti a pracovité zaměstnance je těžký oříšek.
Nejprve si na papír vypište náplň práce, kterou od požadované pozice očekáváte. Zároveň vytvořte jasné schéma, za co bude člověk pracující na této pozici zodpovědný, jaké výsledky v horizontu měsíce, půl roku, či roku od něho očekáváte a následně, jaké vlastnosti a schopnosti by daná osoba na této pozici měla mít.
Jde-li o pozici čistě obchodní, jedním ze základních atributů úspěchu, je vizáž. Jedná se totiž o první vjem klienta, který určuje pozdrav a energii stisku ruky. Následně přijdou na řadu atributy vystupování, gest a přednesu. Obchodník musí umět dobře mluvit, umět argumentovat a dokázat v krátké době a nenásilnou formou přesvědčit, že má pravdu.
Hledáte-li obchodníka, zkuste ho při výběrovém řízení trochu „prozkoušet“. Vytvořte modelovou situaci, kdy Vám má prodat určitý produkt (krém na obličej, sendvič, vysavač apod.). Nedávejte mu žádná omezení a dejte mu 3 minuty na přípravu. Jaké výhody produkt bude mít a proč byste právě tento produkt měl koupit musí zvážit sám. V diskuzi buďte skeptický a spíše odmítavý. Uchazeč o pozici obchodního manažera by měl být schopen Vás přesvědčit o koupi i za cenu, že se dostanete do situace smlouvání.
Potřebujete-li do své společnosti marketingového manažera, postupujte při výběrovém řízení podobným způsobem, jako v předchozí pozici. Nejprve je vhodné analyzovat předchozí zkušenosti daného zájemce v marketingu a jeho všeobecný přehled o médiích. V případě modelové situaci doporučujeme vytvořit fiktivní akci, službu, produkt a chtít po zájemci v krátkém časovém horizontu vytvořit hrubý náčrt, jak by mohla vypadat mediální kampaň, jaké marketingové strategie by pro danou službu, či produkt zvolil, či které cílové skupiny chce oslovit. Následně nad jeho návrhem diskutujte.
Hledáte-li asistentku, která vám má být velkým pomocníkem při tvorbě vašeho pracovního programu, či Vám bude tvořit administrativní zázemí, snažte se hledat pečlivého člověka se smyslem pro analýzu a řád. Jsou to většinou lidé spíše introvertnější, avšak ve chvíli, kdy většinu pracovní doby vyplňuje administrativa a práce s počítačem, je to jen výhodou.
Jedním z kroků k úspěšnému výběrovému řízení je projít si s dotyčným uchazečem bod po bodu jeho potenciální náplň práce. Slyšet jeho zkušenosti v jednotlivých bodech práce a popovídat si, zda nemá k nějakému bodu vyložený odpor. V případě, že by tomu tak bylo, si můžete být takřka stoprocentně jisti, že práci, kterou nesnáší, nebude nevykonávat dobře.
Naopak se snažte zjistit, čeho by ve své kariéře jednou chtěl dokázat a co ho opravdu baví. Na základě toho budete schopni zjistit, zda je daný uchazeč opravdu tím pravým pro vámi nabízenou pozici.