Pět nejčastějších chyb podnikatelských plánů

Podnikatelských nápadů existuje spousta, avšak ne všichni autoři projektů umí sestavit kvalitní podnikatelský plán, který obsahuje všechny potřebné informace a umí zaujmout. Často se u těchto plánů setkáváme s řadou chyb, které jsou mnohdy důvodem toho, že má autor potíže s nalezením investora. Dnes vám přinášíme pět základních a nejčastějších chyb, které naleznete v mnoha podnikatelských záměrech.

1. Úvodní souhrn

Na začátku každého podnikatelského plánu by mělo být alespoň krátké představení projektu a jeho základní myšlenky, které čtenáři plánu umožní vytvořit si počáteční představu o daném projektu, aniž by se musel hlouběji začítat do dokumentu. 

I když se souhrn může zdát někomu zbytečný, je doporučováno jej zahrnout, protože hraje svou roli a díky němu si investor může rychleji udělat názor, zda je pro něj daný projekt relevantní, či nikoliv. Cílem by totiž nemělo být zaujmout každého investora, ale především investora, který je pro projekt vhodný. 

2. Absence základních informací a Analýza produktu

Autoři projektů se při tvorbě podnikatelského plánu soustředí především na to, aby plán obsahoval veškeré technické parametry produktu a svým obsahem působil velmi profesionálně a odborně. Mnohdy se však zapomíná na základní informace, které hrají neméně důležitou roli - Podrobná analýza záměru obsahuje:

  • popis externí i interní situace projektu přibližující vlastní zdroje (představení společnosti, lidé, finance, know-how, výrobní kapacity, apod.)
  • vnější vlivy (konkurence, odběratelé, trh, apod.).

Dobrý podnikatelský plán obsahuje všechny tyto skutečnosti pro souhrnné představení projektu.

3. Finanční náročnost projektu

Nedílnou součástí, která bývá opomínána je zobrazení rozložení finanční náročnosti investice (vývoj produktu, ceny, marketing, distribuce) a  předpokládaných příjmů v čase (minimálně 3 roky).

Od náročnosti by se totiž měla odvíjet výše investice a v případě, že investor neuvidí, že jeho peníze budou smysluplně využity, snižuje to jeho ochotu vložit do projektu své peníze.

4. Vize

Zahrnutí vize projektu do podnikatelského plánu může autorovi projektu usnadnit hledání investora právě proto, že se investor již na začátku seznámí s autorovými záměry a s tím, jakým směrem bude chtít autor projekt směřovat. Pokud se autorova vize setká s investorovou, lze očekávat, že obě osoby budou mít snahu vést projekt podobným směrem a dojde tak k eliminaci budoucích problémů a nedorozumění.

5. Závěrečné shrnutí

Poslední chybou, o které se dnes zmíníme, je časté zapomínání na závěrečné shrnutí. Tak jako je v úvodu představení projektu, mělo by na konci být závěrečné shrnutí, které shrne všechny důležité body zmíněné v dokumentu a uzavře celý plán.

  • Co máte
  • co je již hotovo
  • co plánujete
  • kolik k tomu potřebujete
  • co za to nabízíte.

Pokud se investorovi na konci nespojí všechny indicie v jeden srozumitelný celek, nebude moci určit zda je pro něj projekt zajímavý. 

I když podnikatelský záměr obsahuje všechny důležité části, není ještě zdaleka vyhráno. Je potřeba se zamyslet, zda jsou očekávání reálná, zda je projekt popsán srozumitelně, či zda na sebe jednotlivé části  navazují. Návod na vypracování dokonalého podnikatelského záměru neexistuje, protože každý má jiné představy o tom, jak by měl daný záměr vypadat.

Pokud podnikatelský plán obsahuje klíčové informace a je zajímavý, může se vložená energie do vypracování daného plánu bohatě vrátit.

 

Pro komplexnější informace o našem mentoringovém programu, ve kterém autory projektů propojujeme s andělskými investory, kteří je doprovázejí při vypracovávání profesionálního business plánu navštivte naše stránky Mentoring business plán.

 

Autor: 
Ondřej Lipold

Další příspěvky


Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace.

Zákazníci
Chcete mít stoprocentní jistotu, že je váš dokument bez jediné hrubky a stylisticky správně?
Korektura
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Concept Proof
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Kvalitní produkt si zaslouží krásný kabátek na míru. Vizuální komunikace je extrémně důležitá od vizitek až po web. Jste se současným stavem vaší grafické identity spokojeni? Grafika
Potřebujete zpětnou vazbu, či nacenění na vaše plánované technické řešení, MVP, či prototyp? Prototyp
Máte svůj projekt dostatečně právně ochráněn proti konkurenci či případnému zneužití? Máte projekt ochráněn pro expanzi do dalších zemí? Ochrana produktu
Chcete dostat zpětnou vazbu na váš Business plán od zkušeného podnikatele? Chcete aby váš business plán byl opravdu neprůstřelný? Nechte si dát zpětnou vazbu od profesionála. Business plán
Nevíte si rady s naceněním vašich produktů či služeb? Využijte individuální konzultace s některým z našich odborníků z řad našich mentorů. Nacenění
Nevíte si rady s definováním vašich zákazníků? Využijte individuální konzultace. Zákazníci
Chcete si poslechnout názor pro který trh je váš produkt, či služba momentálně nejatraktivnější? A jaká je vůbec validace vašeho trhu? Cílový trh
Než se do čehokoliv pustíte je vždy dobré vědět, jestli x dalších týmů nedělá na něčem podobném. Nechte si pořádně zanalyzovat vaši konkurenci. Konkurence
V rámci našich aktivit jsme napojeni na řadu silných partnerů a distribučních kanálů. Zajímala by vás možnost spolupráce v této oblasti?
Distribuce
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán
Ani sebelepší produkt nikdo nekoupí, pokud se o něm lidé nedozví. Nechte si zrevidovat či kompletně sestavit marketingovou strategii na míru. Marketing
Víte, že vlastnická struktura může být důležitým parametrem, jestli se investor rozhodne investovat do vašeho projektu, či ne? Vlastnická struktura
Nejste si jisti jak nastavit podmínky pro vstup investora (požadovaná investice vs. podíl)? Využijte odborné konzultace. Nabídka investorovi
Nekamarádíte se s čísly, ale víte, že jsou nezbytnou součástí úspěšného byznysu? Nechte si je zrevidovat. Finanční plán

Busyman

Chcete mít přehled o novinkách a akcí jako první? Stáhněte si naši App Busyman pro Android nebo iOS

Google Play App Store

Busyman.cz a jeho provozovatelé neposkytují služby investičního poradenství ve smyslu zákona č. 256/2004. Neposkytují poradenství pro trh s akciemi a cennými papíry. Dále také Busyman.cz, ani jeho provozovatelé, neručí za obsah zobrazených informací vložených samotnými inzerenty na internetové stránky Busyman.cz.

Tento portál provozuje společnost:
Genesis Invest s.r.o.
sídlem Kaprova 42/14
110 00 Praha 1 - Staré Město

zapsaná pod C 175775 u Městského soudu v Praze. IČ: 24804185

Kanceláře Busyman najdete na adrese Vojtěšská 245/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město

© 2010 - 2022 Genesis Invest s.r.o.