Kdy nechodit za investorem, aneb co radí investor Ondřej Bartoš?

Kdy nechodit za investorem, aneb co radí investor Ondřej Bartoš?

Pokud si nejste jistí, že do toho chcete jít na 100 % - podnikání se nedá dělat napůl při zaměstnání. Venture kapitalisté potřebují, abyste s podnikáním vstávali i usínali.

Nechoďte za investorem, pokud nemáte ambice ideálně změnit svět - žádný z velkých podnikatelů nezačal podnikat s tím, že si potřebuje vydělat na PlayStation.

Když nemáte byznys plán - Ondřej Bartoš je přesvědčený o tom, že může nesmírně pomoci (ve skutečnosti byznys plány miluje). "Poprvé jsem byznys plán neměl, přesto firma založená v roce 1996 stále funguje. V roce 2000 jsem měl byznys plán, všechno sedělo, marketingový plán byl nádherný a firma zkrachovala po roce. Z toho vyplývá, že byznys plán není samospasitelný. Když ho ale napíšete správně, zvýšíte šance na úspěch," řekl na přednášce.

Když nemáte byznys model - to znamená, že nevíte, jak na byznysu vydělat. Na internetu jsou veličiny jako návštěvnost zaměňovány za dolary v kapse. Facebook přivedla vysoká návštěvnost a neexistence byznys modelu na pokraj krachu.

Trh nemá potenciál - jestliže si zvolíte podnikání na trhu, který nemá možnost uživit vaši firmu, byznys plán vám nepomůže.

Produkt neřeší problém - když chcete podnikat, zamyslete se několikrát, jestli váš produkt vůbec někdo chce. Podnikání vždy řeší nějaký problém, i když to na první pohled není zřejmé.

Pokud neznáte trh, zákazníka a konkurenci - podnikatelé často říkají, že jejich produkt nemá konkurenci, čímž ovšem prozrazují svoji neznalost. Konkurence vždy existuje, i když může být "jen" nepřímá.

Pokud nejste nadšení - z podnikatele musí být cítit obrovské nadšení a zapálení pro věc. Když budete sami pochybovat o svém byznysu, jak chcete přesvědčit investora, aby vám dal svoje peníze?

Pokud jste neudělali všechno, co jste mohli udělat před schůzkou - neříkejte na setkání s investorem, že jste ještě nestihli dokončit průzkum trhu. Raději přijděte za měsíc, ovšem perfektně připraveni. Udělejte naprosto všechno, co lze uskutečnit bez peněz požadovaných od investora.