Petr Šimůnek, FORBES: "Byznys je umění. Má přinést peníze a štěstí."

Petr Šimůnek, FORBES: "Byznys je umění. Má přinést peníze a štěstí."

Dovolenou musíš strávit v Becher´s baru v Puppu. Musím hrát golf, poznat Janouška na tři sta metrů a vědět, jak moc chce být pan Gross gróf. A musíš umět přehazovat peníze zleva doprava, prohnat je přes Švýcarsko, Kypre, Lichtenštejnsko a Karibik. A máš to doma. Jdi miliardář.

Takhle nějak vypadá představa o úspěšných podnikatelích v Česku. Jenže v reálu jsou to spíš šíbři než podnikatelé, jakkoliv sofistikovaně někteří z nich mohou působit.

Poctivé podnikání však vypadá jinak. Je to opravdový byznys, za nímž stojí skutečná práce, riziko, nápad a odvaha. A nikoliv jen známosti, úplatky či podvody. Tenhle druh byznysu nestojí za zmínku.

Byznys vnímám jako tvůrčí činnost, která se blíží umění. K tomu, aby člověk vybudoval z něčeho, co neexistovalo, něco, co funguje, vyrábí, zaměstnává lidi a v neposlední řadě vydělává peníze, totiž musí být skoro umělec. Na to nestačí stát se mistrem excelových kouzel, jak se mylně domnívá spousta manažerů a generálních ředitelů. Postavit na nohy firmu chce ideu a schopnost jasně definovat, proč a jak má ta firma vůbec existovat. Jestli má nějaký jiný smysl než jen ten, že bude mašinou na peníze. Rozepisovat se zde o tom, že to chce taky spoustu práce, štěstí a někdy i iracionální odvahy, je asi zbytečné.

Jeden z takových podobných příběhů je například i značka Kofola, která irituje manažery amerických limonádových gigantů. Rodina Jannise Samarase kdysi přišla do Československa z Řecka a dnes představuje jeden z nejlepších příkladů českého podnikatelského úspěchu. Kofola může znít jako český vtip, ale dnes má podle odhadů hodnotu osm miliard korun. Jannis přesto o svém úspěchu mluví spíš opatrně a nikdy nezapomene zdůraznit, že to zítra může být jinak. O něco méně skromný je i jiný chlapík – Sean Parker, který měl prsty ve všem, co hýbe dnešním internetem. Byl prvním prezidentem Facebooku, založil firmu Plaxo, v 19 stál u zrodu pirátského hudebního serveru Napster: Dnes ve dvaatřiceti letech, patří mezi nejbohatší Američany a jeho příběh dostal i Hollywood.

Oba dva podnikatelé mají pro nás jedno společné. Jejich příběhy mohou člověka inspirovat v tom, co všechno na světě se dá vymyslet a udělat. Proč byste to nemohli dokázat Vy?

Autor: 
Petr Šimůnek, Forbes